Ulga na złe długi - instrukcje dla wierzyciela i dłużnika
Firmy, aby poprawić swoją płynność finansową, korzystają z różnych narzędzi. Jest to faktoring albo sprzedaż wierzytelności. Mogą również skorygować VAT w ramach ulgi na złe długi, a w skrajnych przypadkach umorzyć wierzytelność. Czynności te mają wpływ na rozliczenie VAT po stronie zarówno wierzyciela, jak i dłużnika oraz firm, które świadczą usługi faktoringu czy zwolnienia z długu. W publikacji
Sprzedawcy często umożliwiają nabywcom płacenie za nabywane towary i usługi w ratach, zwłaszcza w przypadku zakupów towarów i usług o znacznej wartości. W raporcie omawiamy na przykładach skutki podatkowe i rachunkowe takiej sprzedaży.
Obniżenie podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu tzw. ulgi na złe długi obejmuje kwoty wynikające z wystawionych przez podatnika faktur. Może jednak odnosić się również do faktur korygujących. Zasady korzystania z ulgi na złe długi, gdy wystawiana jest faktura korygująca, zależą od tego, jakie zmiany powoduje w pierwotnej fakturze (zmniejszenie czy zwiększenie VAT albo brak zmian w
Obowiązujące regulacje dotyczące ulgi na złe długi zostały zakwestionowane przez TSUE. Dlatego ustawodawca w ramach pakietu SLIM VAT 2 zmienił przepisy w tym zakresie. Zmiany wejdą w życie od 1 października 2021 r. i dotyczą również korekty u dłużnika.
Nieuregulowanie przez kontrahenta należności wynikającej z faktury w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności uprawnia wierzyciela do skorygowania podstawy opodatkowania oraz kwoty VAT należnego. Dłużnik jest wówczas obowiązany do odpowiedniej korekty podatku naliczonego odliczonego na podstawie nieopłaconej faktury. Wyrok TSUE zakwestionował polskie przepisy, co oznacza, że nie musimy stosować
Mimo pandemii COVID-19 i licznych rozwiązań zawartych w ramach tarcz antykryzysowych podatnicy muszą pamiętać o konieczności korekty podatku naliczonego odliczonego z nieopłaconych faktur. Obowiązek ten nie został zawieszony. Ulga na złe długi jest prawem wierzyciela, jednak w przypadku dłużnika mówimy właśnie o obowiązku. Wątpliwości budzą zwykle m.in. kwestie, kiedy możemy mówić o tym, iż dana należność
Polskie przepisy, które uzależniają obniżenie podstawy opodatkowania podatkiem VAT z tytułu nieotrzymania należności od warunku, by w dniu dostawy towaru lub świadczenia usług, a także w dniu poprzedzającym dzień złożenia deklaracji podatkowej mającej na celu skorzystanie z tego obniżenia, dłużnik był zarejestrowany jako podatnik VAT i nie był w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji
Zarówno sprzedawca, który rozlicza ulgę na złe długi, jak i nabywca, który jest zobowiązany do korekty odliczonego VAT z niezapłaconej faktury, muszą dokonać odpowiednich zapisów w ewidencji. Organy podatkowe wymagają, aby każda faktura była wpisywana odrębnie. Zasada ta nie ulegnie zmianie od 1 października 2020 r. w nowym JPK_V7M/JPK_V7K. Nadal podatnicy nie będą mogli posługiwać się zbiorczym dokumentem
24 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 4.0.
Wprowadzenie ulgi na złe długi w podatkach dochodowych (PIT i CIT) od 1 stycznia 2020 r. będzie wiązało się z nowymi uprawnieniami dla wierzycieli oraz obowiązkami dla dłużników. Uprawnienie bądź obowiązek stosowania przepisów o uldze na złe długi, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, będzie powstawało już na etapie wpłacanych w ciągu roku zaliczek na podatek.
Rząd zdecydował się kolejny raz przesunąć termin wejścia w życie ulgi na złe długi dla podatników PIT i CIT. Ma ona zacząć obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2020 r., co oznacza, że przedsiębiorcy - mimo wcześniejszych zapowiedzi MF - nie będą z niej mogli skorzystać w 2019 r.
Ułatwienia w rozliczeniu kasowym małego podatnika, ulgi na złe długi, sankcje za odliczanie VAT z niezapłaconych faktur - to najważniejsze zmiany dla podatników VAT, które wprowadza uchwalona 16 listopada br. ustawa o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce. Zmiany będą obowiązywać od 1 stycznia 2013 r.
Duplikat faktury jest dokumentem powtarzającym dane zawarte w fakturze pierwotnej. U nabywcy towaru lub usługi duplikat faktury potwierdza prawo do odliczenia podatku naliczonego, z którego wcześniej już skorzystano, bądź stanowi podstawę dokonania takiego odliczenia. W przypadku duplikatów wystawianych w sytuacji, gdy oryginał faktury nie dotarł do nabywcy, należy zwrócić uwagę na okres, który upłynął
MF wydało komunikat, w którym zapowiedziało najważniejsze zmiany, jakie zamierza wprowadzić w podatkach w 2019 r. Zmiany dotkną również VAT. Planowana jest rezygnacja z deklaracji VAT i nowa matryca stawek VAT. Zmiany dotyczyć będą także ulgi na złe długi.
Likwidacja deklaracji VAT, zeznania roczne PIT przygotowywane przez organy podatkowe z urzędu, możliwość jednorazowego rozliczenia straty podatkowej oraz nowa niższa, 9-procentowa stawka CIT, to tylko najważniejsze z kolejnych uproszczeń podatkowych, nad którymi pracuje Ministerstwo Finansów.