Artykuł
Czy można odliczyć VAT na podstawie duplikatu faktury otrzymanego ze znacznym opóźnieniem
Duplikat faktury jest dokumentem powtarzającym dane zawarte w fakturze pierwotnej. U nabywcy towaru lub usługi duplikat faktury potwierdza prawo do odliczenia podatku naliczonego, z którego wcześniej już skorzystano, bądź stanowi podstawę dokonania takiego odliczenia. W przypadku duplikatów wystawianych w sytuacji, gdy oryginał faktury nie dotarł do nabywcy, należy zwrócić uwagę na okres, który upłynął od daty sporządzenia faktury. Może się bowiem okazać, że duplikat faktury dotrze do nabywcy już po upływie terminu, kiedy nabywca jest zobowiązany skorygować VAT, gdy nie opłacił faktury. Zmieni to termin odliczenia VAT.
Zasady wystawiania duplikatów faktur zostały uregulowane w art. 106l ustawy o VAT.
1. Osoby uprawnione do wystawiania duplikatów faktur
Gdy faktura pierwotna ulegnie zniszczeniu albo zaginie, podatnik lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia wystawia fakturę ponownie (art. 106l ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Faktura taka powinna zawierać oznaczenie „DUPLIKAT” oraz datę jej wystawienia (art. 106l ust. 2 ustawy o VAT).
Duplikat faktury jest wystawiany z reguły na wniosek nabywcy. Powinien być wówczas sporządzony zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu sprzedającego. Możliwa jest oczywiście sytuacja, że faktura ulegnie zniszczeniu lub zagubi się u sprzedawcy i ten w celu odtworzenia faktury i wystawienia jej duplikatu będzie musiał posiłkować się danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu nabywcy. Jeżeli natomiast faktura pierwotna została wystawiona przez nabywcę towaru lub usługi w ramach samofakturowania, duplikat również sporządza nabywca (art. 106l ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT). Duplikaty faktur mogą wystawiać także organy egzekucyjne i komornicy sądowi, wykonujący czynności egzekucyjne (art. 106l ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right