Gdzie przechowywać akta osobowe dyrektora samorządowego centrum oświaty
Każdy pracodawca zobowiązany jest prowadzić i przechowywać akta osobowe pracowników. W związku z nowelizacją Kodeksu pracy, która dopuściła możliwość kontroli trzeźwości pracownika lub kontroli na obecność w jego organizmie środków działających podobnie do alkoholu, zmienił się podział akt osobowych na części. Także wprowadzenie do Kodeksu pracy przepisów o pracy zdalnej spowodowało konieczność przechowywania
Każdy pracodawca zobowiązany jest prowadzić i przechowywać akta osobowe pracowników. Może jednak samodzielnie zdecydować, czy chce prowadzić akta papierowe, elektroniczne czy też w tzw. formie mieszanej.
Pakiety (abonamenty) medyczne to popularna i ceniona wśród pracowników forma dodatkowego wsparcia gwarantowanego przez pracodawcę. Pracodawca może zawrzeć dla osób zatrudnionych umowę, dzięki której pracownicy mają prawo korzystać z usług opieki medycznej świadczonych przez wybraną firmę. Wartość pakietu medycznego, w zależności od sytuacji w całości lub w części, może stanowić podstawę wymiaru składek
Firma chce dowozić do zakładu pracowników samochodem, który jest zarejestrowany na 7 osób. Czy pracownicy będą musieli z tego tytułu zapłacić PIT?
Przypominamy, że od 1 stycznia 2019 r. obowiązują przepisy nakładające nowy obowiązek informacyjny na pracodawcę. W przypadku rozwiązania bądź wygaśnięcia stosunku pracy musi on poinformować pracownika o okresie przechowywania jego dokumentacji pracowniczej, możliwości jej odbioru oraz jej zniszczeniu w razie nieodebrania. Informację tę pracodawca przekazuje pracownikom, których umowa o pracę została
Obowiązkiem pracodawcy jest założenie i prowadzenie odrębnie dla każdego pracownika akt osobowych, będących częścią dokumentacji pracowniczej. Po zmianach przepisów od 1 stycznia 2019 r. akta osobowe powinny się składać z 4 części: A, B, C i D, a nie - tak jak dotychczas - tylko z 3 części. Jednak nowe zasady prowadzenia akt osobowych stosujemy jedynie do pracowników, którzy zostali zatrudnieni od
Od 1 stycznia 2019 r. pracodawcy muszą prowadzić akta osobowe składające się z czterech części: A, B, C i D. Każda z nich może zostać podzielona na mniejsze części, tak aby można było przechowywać w nich oświadczenia lub dokumenty powiązane ze sobą tematycznie.
Od 1 stycznia 2019 roku okres przechowywania dokumentacji pracowniczej zostanie skrócony do 10 lat. W niektórych przypadkach, nadal będzie trzeba przechowywać dokumentację pracowniczą przez 50 lat.
W 2019 r. wejdą w życie duże nowelizacje przepisów w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą nowych zasad prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej oraz pracowniczych planów kapitałowych.
Podjąłem pracę na stanowisku pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy. W mojej ocenie mój poprzednik - mówiąc oględnie - nie wykazał się aktywnością. Chciałbym dokonać tzw. bilansu otwarcia, aby uzmysłowić mojemu pracodawcy zakres zaniechań poprzednika. Na jakie zagadnienia powinienem zwrócić szczególną uwagę?
Komisja do Spraw Kontroli Państwowej przygotowała projekt nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. Zaproponowane zmiany przewidują m.in. możliwość odstąpienia od stosowania środków prawnych, w przypadku gdy inspektor wykryje drobne nieprawidłowości.
PROBLEM Nasza firma planuje zatrudnienie kilku osób w ramach praktyk absolwenckich. Czy taka umowa jest oskładkowana?
Od 1 stycznia 2019 r. pracodawcy będą przechowywać dokumentację osobową i płacową pracowników przez 10 lat (obecnie 50 lat). Nowe przepisy będą obowiązywały tylko w stosunku do nowych pracowników.
Od 1 stycznia 2019 r. pracodawcy będą mogli prowadzić dokumentację pracowniczą w postaci papierowej lub elektronicznej. Będą też mogli zmieniać jej postać - z papierowej na elektroniczną i odwrotnie. O zmianie pracodawca będzie zobowiązany poinformować pracowników i wydać im poprzednią wersję dokumentacji - jeśli wyrażą taką chęć.
Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy, w tym akt osobowych pracowników, a także przechowywanie tych dokumentów w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem. Pracodawca jest zobowiązany prowadzić akta osobowe odrębnie dla każdego pracownika.