Artykuł
Prowadzenie akt osobowych pracowników po zmianie przepisów
Każdy pracodawca zobowiązany jest prowadzić i przechowywać akta osobowe pracowników. W związku z nowelizacją Kodeksu pracy, która dopuściła możliwość kontroli trzeźwości pracownika lub kontroli na obecność w jego organizmie środków działających podobnie do alkoholu, zmienił się podział akt osobowych na części. Także wprowadzenie do Kodeksu pracy przepisów o pracy zdalnej spowodowało konieczność przechowywania dokumentów dotyczących wykonywania takiej pracy.
Akta osobowe pracodawca prowadzi oddzielnie dla każdego pracownika. Od 21 marca 2023 r. składają się one z 5 części: A, B, C, D i E (§ 3 rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej; dalej: rozporządzenie dokumentacyjne).
Część A akt osobowych
Część A akt osobowych to ta, która jest powszechnie postrzegana jako związana z ubieganiem się o zatrudnienie. Należy w niej zamieszczać oświadczenia lub dokumenty dotyczące danych osobowych, zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie, a także skierowania na badania lekarskie i orzeczenia lekarskie dotyczące wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich.
Dokumenty związane z ubieganiem się o zatrudnienie
Katalog danych, których podania pracodawca może żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie, został określony ustawowo (art. 221 Kodeksu pracy, dalej k.p.). Należą do nich:
- imię (imiona) i nazwisko;
- data urodzenia;
- dane kontaktowe wskazane przez taką osobę;
- wykształcenie;
- kwalifikacje zawodowe;
- przebieg dotychczasowego zatrudnienia.
Danych dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych i przebiegu dotychczasowego zatrudnienia pracodawca żąda, gdy jest to niezbędne do wykonywania pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku.
Gdy strony podejmą już decyzję o nawiązaniu stosunku pracy, pracodawca może dodatkowo żądać od pracownika podania danych, obejmujących:
- adres zamieszkania;
- numer PESEL, a w przypadku jego braku – rodzaj i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;
- inne dane osobowe pracownika, a także dane osobowe dzieci pracownika i innych członków jego najbliższej rodziny, jeżeli podanie takich danych jest konieczne ze względu na korzystanie przez pracownika ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy;
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right