Poradnia samorządowa
Chodzi o wewnętrzne audyty w samorządach. Zobowiązane do ich przeprowadzania są coraz mniejsze gminy, dlatego że limit budżetu, powyżej którego należy zatrudnić audytora, nie zmienia się od lat
W 2023 r. TSUE wydał dwa wyroki, w których uznał, że czynności w zakresie instalacji systemów OZE oraz usuwania wyrobów i odpadów zawierających azbest wykonywane przez gminy nie stanowią działalności gospodarczej. To oznacza, że gmina nie powinna naliczać VAT, ale nie może również odliczać podatku od tych inwestycji. 2 maja 2024 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną (PT1.8101.1.2023), w której
Gminy, które błędnie rozliczały VAT od dotacji na fotowoltaikę, pompy ciepła czy usuwanie azbestu z nieruchomości, mogą skorygować podatek. Jeżeli się na to zdecydują, powinny zrobić korektę do końca sierpnia br. – wyjaśnił minister finansów w interpretacji ogólnej
Resort finansów niezmiennie pozostaje na stanowisku, że jednostki samorządu terytorialnego powinny płacić podatek VAT w każdym przypadku, w którym wnoszą aport do spółki komunalnej. Takie stanowisko jest krzywdzące dla samorządów. Ministerstwo nie bierze bowiem pod uwagę specyfiki działalności jednostki samorządowej. JST może zarówno wykonywać zadania publiczne, jak i prowadzić działalność gospodarczą
Przepisy wprowadzone od 1 stycznia 2024 r. pozwalają na przyspieszoną amortyzację wybudowanych we własnym zakresie budynków użytkowych i budowli, które znajdują się na obszarze gmin dotkniętych wysokim bezrobociem. W przypadku niektórych dofinansowań podatnicy mogą wybrać, czy stosować do nich zwolnienia, albo wyłączenia z opodatkowania czy też traktować jako przychód podatkowy. W zależności od dokonanego
W przypadku budowli wartość stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji zgodnie z przepisami o podatku dochodowym powinna stanowić podstawę opodatkowania w podatku od nieruchomości także wówczas, gdy budowlę amortyzuje podmiot inny niż podatnik – tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.
W sierpniu przypada drugi termin wnioskowania o zwrot podatku akcyzowego od paliwa rolniczego. Jest to termin szczególny, bo po raz pierwszy zostaną w nim zastosowane znowelizowane regulacje, obejmujące zwrotem producentów świń, owiec, kóz i koni. Zmianie uległa też w trakcie roku stawka zwrotu.
W przypadku zlecania (przedsiębiorstwu) przez gminę czynności usuwania azbestu, odbierania wyrobów i odpadów zawierających azbest na rzecz jej mieszkańców, nie dochodzi do świadczenia usług podlegającego VAT, jeśli działania te nie mają na celu osiągania stałego dochodu – orzekł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Analogiczny wniosek Trybunał wysnuł w odniesieniu do dostarczania i instalowania
Trybunał Sprawiedliwości UE w ostatnio wydanych orzeczeniach stwierdził, że gmina, realizując działania m.in. w zakresie ochrony środowiska, ochrony zdrowia czy bezpieczeństwa energetycznego, nie działała jak typowy przedsiębiorca. Zatem nie jest to działalność gospodarcza i nie wystąpi tu podatek od wartości dodanej (VAT).
Gmina, która sprzedaje węgiel swoim mieszkańcom po preferencyjnych cenach, nie musi wypełniać żadnych obowiązków akcyzowych. Zarówno ustawa akcyzowa, jak i ustawa węglowa zwalniają z akcyzy tego rodzaju dostawy, a także gwarantują zwolnienie z obowiązku rejestracji akcyzowej, składania deklaracji podatkowych, pozyskiwania oświadczeń od nabywców węgla czy prowadzenia ewidencji akcyzowych. Jedynym obowiązkiem