Obowiązki pracodawcy z zakresu bhp w porze letniej
W okresie letnim w związku z występowaniem intensywnego nasłonecznienia i wysokich temperatur pracodawcy powinni zadbać m.in. o napoje profilaktyczne dla pracowników, ochronę ich skóry przed promieniami słonecznymi, odpowiednią dla nich odzież i obuwie ochronne. Nieprzestrzeganie tych obowiązków jest wykroczeniem przeciwko prawom pracownika zagrożonym grzywną w wysokości do 30 000 zł.
Okres letni nie ma określonych w przepisach prawa pracy dat granicznych (tylko okres zimowy ma ramy czasowe od 1 listopada do 31 marca kolejnego roku). Konieczność realizacji odpowiednich obowiązków w zakresie bhp w okresie letnim zależy więc wyłącznie od warunków atmosferycznych.
1. Praca w wysokich temperaturach na zewnątrz
Przepisy prawa pracy nie określają maksymalnej temperatury powietrza na zewnątrz, w której mogą pracować pracownicy. Nie określają również maksymalnych temperatur w pomieszczeniach pracy. Pracodawca powinien jednak zapewnić w pomieszczeniach pracy temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy, tj. metod pracy oraz wysiłku fizycznego włożonego do jej wykonania (§ 30 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp). Zatem pracownicy powinni wykonywać swoje zadania na zewnątrz nawet podczas silnych upałów. Pamiętać w związku z tym należy, aby pracownicy nosili odpowiednią odzież – nakrycia głowy i przewiewne ubrania zapewniające ochronę przed upałem i promieniowaniem UV oraz, jeśli to możliwe, wykonywali swoje obowiązki w chłodniejszych porach dnia. Nie powinni być również zmuszani do zbyt intensywnego wysiłku fizycznego w godzinach największego nasłonecznienia.
Stanowiska pracy znajdujące się na zewnątrz powinny być tak usytuowane i zorganizowane, aby pracownicy byli chronieni przed zagrożeniami związanymi z warunkami atmosferycznymi, w tym przed intensywnymi letnimi opadami, zbyt wysoką temperaturą, silnym wiatrem, wyładowaniami atmosferycznymi itp.
Narażenie na promieniowanie słoneczne może powodować uszkodzenia skóry, w tym oparzenia słoneczne, pęcherze, a także zwiększać ryzyko raka i innych chorób skóry. W celu uniknięcia niepotrzebnego narażenia wskazane jest, aby pracownicy: