Wymagania dla środków ochrony indywidualnej (cz. 1)
Pracodawca jest zobowiązany dostarczyć pracownikom odpowiednie środki ochrony indywidualnej, które zabezpieczą ich przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy.
Jakub Kaniewski
Przez środki ochrony indywidualnej rozumie się wszelkie środki noszone lub trzymane przez pracownika w celu jego ochrony przed jednym lub większą liczbą zagrożeń związanych z występowaniem niebezpiecznych lub szkodliwych czynników w środowisku pracy, w tym również wszelkie akcesoria i dodatki przeznaczone do tego celu (§ 2 pkt 9 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.).
Konieczność zapewnienia pracownikom środków ochrony indywidualnej to jeden z najważniejszych obowiązków pracodawcy. O jego wadze stanowi umieszczenie przepisów regulujących tę kwestię w osobnym rozdziale Kodeksu pracy oraz liczne przepisy wykonawcze.
Wywiązanie się przez pracodawcę z tego obowiązku nie oznacza jedynie wydania odpowiednich środków ochrony indywidualnej pracownikom. Przepisy nakładają bowiem dalsze czynności z tym związane - pracodawca ma również obowiązek poinformowania pracowników o sposobach posługiwania się tymi środkami (art. 237 § 1 k.p.), które - jak czytamy dalej w przepisie - muszą spełniać wymagania dotyczące oceny zgodności określone w odrębnych przepisach, w tym w ustawie z 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (DzU z 2004 r. nr 204, poz. 2087 ze zm.) oraz wydanym na jej podstawie (art. 9 ustawy) rozporządzeniu Ministra Gospodarki z 21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla środków ochrony indywidualnej (DzU nr 259, poz. 2173, dalej zwane rozporządzeniem). Postanowienia tego dokumentu będą przedmiotem niniejszej publikacji.