Nowe rozporządzenie wyegzekwuje realizację obowiązku dokonywania przeglądu kominiarskiego oraz inwentaryzacji budynku
Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie danych udostępnianych właścicielowi budynku lub lokalu z centralnej ewidencji emisyjności budynków, który określa e-usługi dla obywateli, za pośrednictwem których dane zgromadzone w CEEB zostaną udostępnione właścicielom budynków, umożliwiając im zamówienie przeglądu kominiarskiego oraz inwentaryzacji budynku.
Autorzy projektu tłumaczą, że usprawni on proces zamawiania i dokonywania przeglądów okresowych przewodów kominowych oraz inwentaryzacji budynków w celu aktywizacji obowiązku ustawowego w tym zakresie. Dzięki niemu powinna zwiększyć się liczba dokonywanych przeglądów kominiarskich, co bezpośrednio wpływa na zdrowie i bezpieczeństwo mieszkańców budynków.
Wprowadzane rozporządzeniem e-usługi dla obywateli:
- zamów przegląd kominiarski – rocznie w budynkach powinno być ponad 5 mln przeglądów kominiarskich, a według organizacji zrzeszających kominiarzy liczba ta jest znacznie mniejsza, co wynika z braku powszechnego respektowania obowiązku ich dokonywania zgodnie z ustawowo określonymi terminami (raz do roku dla budynków jednorodzinnych);
- brakuje wiedzy na temat rzeczywistej liczby przeglądów kominiarskich w budynkach w Polsce, dlatego na potrzeby analizy popytu na e-usługę, przyjęto, iż obecnie około 30% właścicieli budynków poddaje swoje kominy okresowemu przeglądowi, co stanowi liczbę około 1,5 mln przeglądów rocznie;
- zamówienie w zakresie przeglądu kominiarskiego inicjowane jest telefonicznie, a fakt jego przeprowadzenia oraz ewentualnie zebrane dane są przechowywane lokalnie przez przedsiębiorców, którzy wykonywali przegląd, dane te nie są zintegrowane, są przechowywane w sposób rozproszony, a zakres przechowywanej informacji jest różny oraz nie ma możliwości ich ponownego wykorzystania;
- przedsiębiorcy świadczący te usługi nie mają obecnie możliwości korzystania z rozwiązań informatycznych uwzględniających ich potrzeby i łatwy kontakt z odbiorcami tych usług, dotychczas nie został opracowany system IT świadczący usługi, który mógłby być wdrożony i stosowany powszechnie;
- e-usługa zamów przegląd kominiarski umożliwi właścicielom budynków:
- elektroniczną rezerwację terminu usługi przeglądu kominiarskiego,
- wybór wykonawcy usługi,
- zarządzanie terminem realizacji przeglądu kominiarskiego (np. zmiana terminu, jej odwołanie, edytowanie danych),
- pobranie dokumentu z wynikami przeprowadzonego przeglądu kominiarskiego, niezbędnego do ubiegania się o różne formy pomocy publicznej na termomodernizację i/lub wymianę źródeł ciepła w budynkach,
- celem uruchomienia powtarzalnego procesu przeglądu kominiarskiego, jest z jednej strony ułatwienie właścicielowi budynku skorzystania z profesjonalnej usługi certyfikowanej firmy, a z drugiej strony umożliwienie przedstawicielom administracji publicznej monitorowanie stanu przeglądów kominów oraz uzyskiwanych tą drogą danych opisujących stan budynku oraz zainstalowanych w nim źródeł ciepła;
- zamów inwentaryzację budynku – rozpoczęcie gromadzenia w skali całego kraju jednolitych danych dotyczących budynków i pochodzących z nich źródeł emisji to kluczowy element planowania działań naprawczych po stronie administracji publicznej, przede wszystkim administracji samorządowej;
- w celu zdiagnozowania źródeł niskiej emisji, administracja rządowa przygotowuje narzędzie informatyczne, które bezpłatnie udostępni administracji samorządowej do realizacji zadań wynikających z Programów Ochrony Powietrza;
- gminy już obecnie są zobowiązane do inwentaryzacji źródeł ogrzewania budynków na swoim obszarze, obowiązek ten wynika z POP przyjmowanych przez sejmiki województw jako działanie naprawcze w celu ograniczenia niskiej emisji, programy ochrony powietrza opracowywane są na podstawie art. 91 ustawy Prawo ochrony środowiska oraz art. 23 Dyrektywy 2008/50/WE w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy, a ich celem jest osiągnięcie dopuszczalnych poziomów zanieczyszczeń w powietrzu;
- zebranie, weryfikacja i monitorowanie danych o ogrzewaniu budynków i źródłach spalania paliw jest też niezbędne do wdrażania uchwał antysmogowych przyjmowanych na podstawie art. 96 ustawy Prawo ochrony środowiska;
- wdrożenie CEEB jest wsparciem dla realizacji działań gmin w tym obszarze i umożliwi zmniejszenie kosztów inwentaryzacji źródeł ogrzewania (koszty zleceń dla firm zewnętrznych, koszty inwentaryzacji prowadzonych przez pracowników gminnych);
- dane gromadzone w CEEB to również cenne źródło informacji do planowania i organizacji zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy, co jest zadaniem własnym gminy wynikającym z art. 18 ustawy Prawo energetyczne;
- e-usługa zamów inwentaryzację budynku umożliwi właścicielom budynków:
- elektroniczną rezerwację terminu inwentaryzacji budynku (w zakresie cech budynku, źródeł ciepła i stosowanego opału),
- zarządzanie jej terminem (np. zmianę terminu, jej odwołanie, edytowanie danych),
- pobranie dokumentu z wynikami przeprowadzonej inwentaryzacji, niezbędnego do ubiegania się o różne formy pomocy publicznej na termomodernizację i/lub wymianę źródeł ciepła w budynkach;
- w procesie zamawiania inwentaryzacji budynku należy zwrócić uwagę na ważną rolę, jaką odegrają w nim pracownicy administracji samorządowej (pracownicy urzędów gmin, strażnicy miejscy i gminni), którzy będą świadczyli te usługi dla obywateli;
- obywatel będzie miał zapewniony dostęp do danych dotyczących jego budynku po uwierzytelnieniu w systemie teleinformatycznym obsługującym ewidencję za pomocą środka identyfikacji elektronicznej wydanego w systemie identyfikacji elektronicznej przyłączonym do węzła krajowego identyfikacji elektronicznej;
- przewidziano też alternatywną metodę dostępu do danych, obywatel będzie mógł pobrać dokumenty dotyczące jego budynków po podaniu unikalnego identyfikatora dokumentu (UID) oraz adresu e-mail.
Redakcja INFORLEX