Projekt zmiany ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju umożliwi rozliczanie się z wykonawcami w euro
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowała założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw, który ma usprawnić wdrażania Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz zapewnić efektywne alokowanie dodatkowej puli pożyczki.
Autorzy projektu wskazali:
dla właściwego wykorzystania środków zrewidowanego KPO niezbędne jest podjęcie odpowiednich działań;
zidentyfikowano utrudnienia we wdrażaniu KPO odnoszące się głównie do inwestycji z części pożyczkowej Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, stąd proponowane zmiany koncentrują się przede wszystkim na tych kwestiach;
projekt ustawy przewiduje też zmianę kalendarza prac nad programowaniem polityki rozwoju;
zmiana uwarunkowań politycznych oraz konieczność programowania rozwoju w sekwencji powiązanych ze sobą i następujących po sobie procesów, wymaga przesunięcia ustawowych terminów na przyjęcie przez Radę Ministrów koncepcji rozwoju kraju oraz na uchwalenie przez sejmiki województw strategii rozwoju województw.
Jako istotę rozwiązań planowanych w projekcie wskazano:
umożliwienie podpisywania umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem oraz rozliczania się z wykonawcami w euro;
ma to zwiększyć zainteresowanie środkami z części pożyczkowej RRF, w przypadku planowanej inwestycji G1.3.2 Budowa morskich farm wiatrowych (Fundusz na rzecz morskiej energetyki wiatrowej – 4,785 mld euro);
brak takiej możliwości może spowodować, że to zainteresowanie będzie mniejsze niż dostępne środki lub że w ogóle nie będzie możliwości zrealizowania tej inwestycji;
zmieniane przepisy obejmą możliwością finansowanie w euro tylko inwestycji z części pożyczkowej RRF realizowanych w formie pożyczek;
zasady ustalania wysokości środków na finansowanie inwestycji realizowanych w formie pożyczek – zarówno w złotych, jak i w euro – określą dodawane w art. 14ll ust. 7a–7c;
do nadzorowania wykorzystania limitów części pożyczkowej RRF w euro i złotych, będzie zobligowany minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego;
zmieniony art. 14lq stanowi, że minister właściwy do spraw finansów publicznych będzie przekazywał środki z budżetu państwa na realizację inwestycji w formie pożyczek:
na rachunki prowadzone w złotych – instytucjom odpowiedzialnym za realizację inwestycji,
na rachunek prowadzony w euro w Narodowym Banku Polskim, na którym gromadzone są środki części pożyczkowej RRF – ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego
– w zależności od waluty w jakiej inwestycja jest przewidziana do finansowania, zgodnie z porozumieniem, o którym mowa w art. 14le ust. 2 pkt 2;
minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego będzie przekazywał na rachunki prowadzone w euro instytucjom odpowiedzialnym za realizację inwestycji środki otrzymane z budżetu państwa na realizację inwestycji w formie pożyczek, finansowanej w euro zgodnie z porozumieniem, o którym mowa w art. 14le ust. 2 pkt 2;
podstawą dokonania przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych wypłaty środków na finansowanie inwestycji realizowanych w formie pożyczek:
instytucji odpowiedzialnej za realizację inwestycji – będzie zlecenie wypłaty wystawione przez instytucję odpowiedzialną za realizację inwestycji oraz każdorazowa zgoda ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego na dokonanie wypłaty,
ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego – będzie zlecenie wypłaty wystawione przez tego ministra, na rachunek na prowadzony w euro;
wypłata środków będzie następowała zgodnie z harmonogramem realizacji przychodów, rozchodów oraz dochodów w zakresie inwestycji finansowanych z pożyczki, na dany rok budżetowy, który podlega aktualizacji;
zlecenie wypłaty środków uwzględnia środki planowane do przekazania przez instytucję odpowiedzialną za realizację inwestycji:
ostatecznemu odbiorcy wsparcia,
Bankowi Gospodarstwa Krajowego,
Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
– w terminie dwóch dni roboczych od daty wpływu środków na rachunek instytucji odpowiedzialnej za realizację inwestycji, środki niewykorzystanie w powyższym terminie będą podlegały zwrotowi na rachunek ministra właściwego do spraw finansów publicznych, z którego zostały przekazane;
instytucje odpowiedzialne za realizację inwestycji będą przygotowywały dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego zapotrzebowania na środki oraz informacje o wykorzystaniu środków na rachunku własnym oraz środków przekazanych Bankowi Gospodarstwa Krajowego lub Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
proponuje się uzupełnienie katalogu elementów umowy zawieranej odpowiednio przez Bank Gospodarstwa Krajowego lub Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z instytucją odpowiedzialną za realizację inwestycji o kwestie dotyczące warunków i terminów zwrotu środków, w tym środków nieprawidłowo wykorzystanych lub pobranych w nadmiernej wysokości lub w sposób nienależny;
w związku z umożliwieniem finansowania inwestycji zarówno w złotych, jak i w euro, konieczne jest uregulowanie kwestii zwrotu środków pożyczek przyznanych na realizację inwestycji wypłaconych w euro;
zgodnie z art. 14lzi instytucja odpowiedzialna za realizację inwestycji przekazuje te środki w:
złotych – na rachunek wskazany przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
euro – na rachunek wskazany przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego;
środki zwrócone w euro minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego będzie przekazywał na rachunek wskazany przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
stworzenie podstawy prawnej do zaciągania zobowiązań przez podmioty realizujące zadania związane z realizacją inwestycji;
proponuje się stworzenie podstawy prawnej, analogicznej do ustalonej dla programów polityki spójności w art. 193 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, która umożliwi zaciąganie zobowiązań w danym roku podmiotom realizującym zadania związane z realizacją inwestycji w formie pożyczek w ramach KPO;
proponuje się, żeby podmioty realizujące zadania związane z realizacją inwestycji mogły zaciągać zobowiązania w danym roku, zgodnie z umowami o objęcie przedsięwzięcia wsparciem zwrotnym zawartymi z ostatecznymi odbiorcami wsparcia, do wysokości środków przeznaczonych na realizację inwestycji określonej w porozumieniu, o którym mowa w art. 14le ust. 2 pkt 2, jednak nie wyższej niż kwota, do której mogą być udzielane pożyczki w danym roku, określonej w ustawie budżetowej na ten rok, z zastrzeżeniem art. 14ll ust. 7;
podziału kwoty, do której mogą być udzielane pożyczki w danym roku, określonej w ustawie budżetowej na ten rok, na poszczególne inwestycje, o których mowa w art. 14ll ust. 2 pkt 1, będzie dokonywał minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, informując o tym instytucje odpowiedzialne za realizację tych inwestycji oraz ministra właściwego do sprawy finansów publicznych;
w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego będzie przedstawiał ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, informację o wysokości ww. zobowiązań;
zmiany w ustawie o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw:
przesunięcie terminu przyjęcia przez Radę Ministrów koncepcji rozwoju kraju o rok, tj. do 31 grudnia 2024 r., co pozwoli na lepsze odzwierciedlenie w niej aspiracji obecnego rządu w zakresie kierunków rozwoju kraju oraz przeprowadzenie szeroko zakrojonych konsultacji społecznych projektu dokumentu;
wydłużenie czasu na aktualizacje strategii rozwoju województw o rok, tj. do 31 grudnia 2026 r., co pozwoli na skoordynowanie prac nad dokumentami strategicznymi;
przesunięcie terminu zapewni spójność strategii rozwoju województw z nowymi krajowymi dokumentami strategicznymi, w tym ze średniookresową strategią rozwoju kraju oraz z krajową strategią rozwoju regionalnego;
przesunięcie terminu uchylenia rozdziału 3a u.z.p.p.r – Polityka miejska wynika z potrzeby odzwierciedlenia priorytetów Rządu co do kierunków zrównoważonego rozwoju miast, z konieczności przygotowania ustawy o zrównoważonym rozwoju miast, która zakresem będzie obejmowała kwestie będące w gestii różnych działów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego oraz przeprowadzenia szeroko zakrojonych konsultacji społecznych w tym względzie z różnymi interesariuszami polityki miejskiej;
propozycja przesunięcia terminu uchylenia tych przepisów wynika też z potrzeby pełniejszego uwzględnienia w pracach nad ustawą rozstrzygnięć dotyczących podziału zadań, wynikających z Planu Implementacji Krajowej Polityki Miejskiej 2030, przewidzianych do realizacji przez właściwych ministrów;
planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to drugi kwartał 2024 r.
Redakcja INFORLEX