Wyrok Krajowej Izby odwoławczej z dnia 8 maja 2013 r., sygn. KIO 933/13
Przepisy prawa nie przewidują sankcji nieważności oferty w sytuacji naruszenia wymogów, wynikających z ustawy o odpadach.
Przepisy prawa nie przewidują sankcji nieważności oferty w sytuacji naruszenia wymogów, wynikających z ustawy o odpadach.
Specyfikacja stanowi instrukcję dla wykonawców w jaki sposób powinni sporządzić poprawnie ofertę, przy czym jeśli wykonawcy wykażą spełnienie wszystkich wymagań Zamawiającego zgodnie z zapisami SIWZ, Zamawiający nie może wykluczyć takiego wykonawcy. Wykonawca czytając SIWZ nie może się domyślać jakie wymagania powinien spełnić startując do przedmiotowego postępowania. Wymagania Zamawiającego powinny
Truizmem jest stwierdzenie, że w toku prowadzonych postępowań o udzielenie zamówień publicznych zamawiający popełniają błędy, naruszając przy tym przepisy ustawy pzp. Tym bardziej niedopuszczalna jest wykładnia rozszerzająca klauzuli generalnej przepisu art. 146 ust. 6 pzp, która pozwalałby zamawiającym na unieważnienie postępowania z powołaniem się jakiekolwiek wady prowadzonych przez nich postępowań
Niewątpliwie nieudostępnienie dokumentów jednego wykonawcy, które nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa innemu zainteresowanemu wykonawcy powinno być kwalifikowane jako zaniechanie zamawiającego. Tym samym trzeba ustalić kiedy powstawał po stronie zamawiającego obowiązek udostępnienia oferty jednego wykonawcy innemu wykonawcy w takiej części, w jakiej nie stanowi ona tajemnicy przedsiębiorstwa.
Z jednej strony nie można przyznać wykonawcom czy organom orzekającym lub kontrolującym przestrzeganie przepisów ustawy, uprawnienia do narzucania zamawiającym konkretnego określenia ich potrzeb oraz sposobu ich opisania czy zapewnienia ich realizacji w SIWZ, z drugiej strony należy również odmówić zamawiającym prawa do zupełnie dowolnego kształtowania wymagań specyfikacji (w tym warunków umowy), które
Stosowanie stawki preferencyjnej jest wyjątkiem od zasady - zasada jest zaś opodatkowanie stawką 23%. Jeżeli zatem usługa ma charakter kompleksowy i czynności stanowiące jej składniki wzajemnie się przenikają - uznać należy, że te opodatkowane stawką podstawową determinują stawkę dla całego świadczenia, gdyż determinują jego klasyfikację - jako „Pozostałe różnorodne usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane
Owszem zmawiający również w ramach suwerenności swoich decyzji ma prawo odmówić zapłaty powyżej cen z formularza cenowego w tym podpisania aneksu do umowy. Natomiast nie oznacza to, że zamawiający ma prawo pozbawiać wykonawcę ewentualnych roszczeń powstałych na tle wykonywania umowy poprzez żądanie korekty wystawionych faktur VAT stanowiących dowód żądania zapłaty. Takie decyzje wykonawcy są decyzjami
Dokumenty podpisane przez osoby upoważnione do reprezentacji podmiotów trzecich stanowią zobowiązania tych podmiotów trzecich względem wykonawcy. Natomiast wskazanie przez wykonawcę zakresu zamówienia, który zamierza powierzyć podwykonawcy - jest oświadczeniem woli wykonawcy wchodzącym w zakres treści oferty odnośnie sposobu wykonania zamówienia.
Przedmiot zamówienia powinien być opisany w sposób, który umożliwia wykonawcom jednakowy dostęp do zamówienia i nie powoduje tworzenia nieuzasadnionych przeszkód w otwarciu zamówienia na konkurencję.
Na podstawie treści ogłoszenia o zamówieniu nieograniczona liczba podmiotów decyduje czy ma wolę i będzie ubiegać się o zamówienie. Skonkretyzowany na potrzeby danego zamówienia opis sposobu spełniania warunków udziału w postępowaniu niewątpliwe stanowi kluczową i szczególną rolę, bowiem to on zakreśla krąg podmiotów, które mogą ubiegać się o zamówienie. Określenie przez Zamawiającego opisu sposobu
Tak jak promesę kredytową przyrównać należy do przyrzeczenia banku otwarcia linii kredytowej lub ustanowienia debetu - tak też objęcie działalności gospodarczej wykonawcy ubezpieczeniem o określonym zakresie, wartości i przy zakreślonej wysokości składki jest, co do skutku tej oceny, tożsame z promesą kredytową. Samo objęcie ubezpieczeniem, tak jak i promesa kredytowa pozwala uznać, iż instytucje finansowe
Zamawiający przede wszystkim powinien dokonać oceny, jaki charakter ma zastrzeżona informacja. Następnie powinien ustalić, czy informacje zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa są takimi informacjami, które są nieznane ogółowi osób, które ze względu na prowadzoną działalność są zainteresowane jej posiadaniem, jak również, czy przedsiębiorca ma wolę, by dana informacja pozostała tajemnicą dla pewnych
Złożenie nieprawdziwych informacji, mających lub mogących mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania powinno być udowodnione w sposób nie budzący wątpliwości, w innych wypadkach wykluczenie wykonawcy z postępowania na tej podstawie może doprowadzić do złamania podstawowych zasad zamówień publicznych; t.j. zasady równego traktowania wykonawców oraz zasady uczciwej konkurencji, wynikających z art.
Opis sposobu obliczenia ceny to nic innego jak wskazanie przez zamawiającego w siwz sposobu, algorytmu (ciągu określonych czynności), zgodnie z którym wykonawca obowiązany jest postępować, by na końcu otrzymać cenę oferty. Inaczej: jest to opisanie skończonej ilość czynności i elementów prowadzących do otrzymania ceny. W najprostszych wypadkach może to być jedynie przyjęcie i podanie jednej ceny dla
Zamawiający uprawniony jest do żądania od wykonawców wykazania, że dysponują lub będą dysponować osobami o określonych uprawnieniach niezbędnych do wykonania zamówienia.
Doświadczenie wykonawcy uzyskane w wyniku realizacji dostaw z innym wykonawcą, czy w wyniku wspólnego realizowania dostaw, czy powiązania w ramach tej samej grupy kapitałowej stanowi podstawę uznania doświadczenia wykonawcy za wystarczające.
Wykonawca ma prawo przyjąć taką strategię budowania swojej ceny ofertowej i cen jednostkowych, która zapewni mu nie tylko uzyskanie zamówienia, ale i pokrycie kosztów realizacji zamówienia.
Celem instytucji uzupełnienia dokumentów jest stworzenie możliwości uzyskania wniosku lub oferty poprawnych pod względem oświadczeń i dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, pomimo pierwotnych braków lub uchybień. Jednocześnie Zamawiający ma obowiązek zwrócenia się o uzupełnienie przez wykonawców zarówno dokumentów, jak i oświadczeń potwierdzających spełnianie warunków
Odwołujący nie może uzasadniać istnienia interesu w momencie składania odwołania okolicznością, że jego oferta będzie uznana za najkorzystniejszą, w sytuacji, gdy wybór ten warunkowany jest zaangażowaniem przez zamawiającego znaczniejszych środków finansowych niż zamierzał przeznaczyć na realizację danego zamówienia.
Usługa kompleksowa występuje w szczególności, gdy jedno lub kilka świadczeń ma charakter usługi wiodącej, podczas gdy inne mają charakter pomocniczy - wówczas podzielają one reguły opodatkowania usługi głównej. Świadczenie ma charakter pomocniczy, jeśli nie stanowi dla konsumenta celu samego w sobie, lecz jest środkiem dla lepszego wykorzystania usługi głównej.
Pojęcie rażąco niskiej ceny jest subiektywne i nie można ustalić ustawowo określonego procentowego poziomu, na podstawie którego można uznać automatycznie, kiedy mamy do czynienia z rażąco niską cenę.