Wyrok NSA z dnia 28 grudnia 2023 r., sygn. I OSK 866/23
" Określony w art.64c § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ( Dz. U z 2023 r., poz. 1634 ze zm., dalej: ppsa) termin na wniesienie sprzeciwu dotyczy również prokuratora, który nie brał udziału w postępowaniu administracyjnym. Odesłanie przewidziane w art. 64b § 1 ppsa nie daje podstawy do stosowania w postępowaniu ze sprzeciwu przepisu art. 53 §
Błędna interpretacja przepisów prawa materialnego, gdy w grę wchodzą alternatywne możliwości wykładni, nie może być samoistnie równoznaczna z rażącym naruszeniem prawa. W przypadku wywłaszczenia części nieruchomości, która nie obejmuje całego gospodarstwa ogrodniczego, nie zachodzi obowiązek oferowania nieruchomości zamiennej według dekretu z 26 kwietnia 1949 r. o nabywaniu i przekazywaniu nieruchomości
Zawieszenie postępowania administracyjnego w sprawie potwierdzenia prawa do rekompensaty jest konieczne, gdy nie został ustalony krąg spadkobierców zmarłego, a postępowanie dotyczy pozostawienia nieruchomości poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
W ocenie związku nieruchomości z prowadzeniem działalności gospodarczej, konieczne jest uwzględnienie statusu podatnika oraz charakteru jego działalności, a nie tylko fakt posiadania nieruchomości. Nieruchomość może być związana z działalnością gospodarczą, nawet jeśli nie jest faktycznie wykorzystywana w tej działalności, pod warunkiem, że jest możliwe jej potencjalne wykorzystanie.
Nabycie prawa użytkowania nieruchomości przez stowarzyszenie ogrodowe na mocy art. 75 ust. 6 ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych nie może naruszać praw osób trzecich, w szczególności posiadaczy praw rzeczowych przysługujących na tej samej nieruchomości, co stanowi wyraz zasady sprawiedliwości i ochrony zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa.
W przypadku ustalania odszkodowania za nieruchomość wywłaszczoną w trybie specustawy drogowej, która w planie zagospodarowania przestrzennego nie była przeznaczona pod drogi, stosuje się § 36 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wyceny nieruchomości, a nie art. 134 ust. 4 u.g.n. przy interpretacji zasady korzyści.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 u.p.l. opodatkowaniu podatkiem leśnym podlegają określone w ustawie lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna (art. 1 ust. 1 u.p.l.). Jeżeli zatem grunty leśne zostały uznane za zajęte na prowadzenie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna, nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem leśnym, tylko podatkiem