Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 14 grudnia 2018 r., sygn. KIO 2499/18

      Ustawodawca w przepisie art. 90 ust. 1a pkt 1 ustawy Pzp przewidział wyjątek od obowiązku wzywania wykonawcy do wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny. Wyjątek ten dotyczy sytuacji, gdy wprawdzie cena oferty jest niższa o co najmniej 30% od wartości szacunkowej zamówienia powiększonej o VAT lub od średniej arytmetycznej złożonych ofert, ale jednocześnie sytuacja ta jest wynikiem okoliczności oczywistych

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 11 grudnia 2018 r., sygn. KIO 2426/18

      Okolicznością przemawiającą za pozytywną oceną czynności zamawiającego polegającej na odrzuceniu oferty Odwołującego było opatrzenie gwarancji wadialnej własnoręcznym podpisem, tj. nadanie jej formy pisemnej. Natomiast późniejszej jej zeskanowanie i ponowne podpisanie - tym razem - kwalifikowanym podpisem elektronicznym, stanowiło wytworzenie elektronicznej kopii tego dokumentu.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 11 grudnia 2018 r., sygn. KIO 2354/18

      Zgodnie z art. 92 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, zamawiający ma bezwzględny obowiązek podania uzasadnienia faktycznego i prawnego odrzucenia oferty wykonawcy. Przywołany przepis, stanowiący realizację zasad postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, takich jak jawność postępowania oraz równe traktowanie wykonawców i zachowanie uczciwej konkurencji, nakłada na zamawiającego obowiązek podania wykonawcom

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 3 grudnia 2018 r., sygn. KIO 2400/18

      1. Wykluczenie wykonawcy z postępowania na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 4 Pzp jest dopuszczalne jedynie w przypadku kumulatywnego spełnienia wszystkich określonych w tym przepisie przesłanek, a przesłanki te nie mogą być rozumiane dowolnie. Wykluczając wykonawcę zamawiający nie może zatem opierać się wyłącznie na fakcie, że doszło do rozwiązania wcześniejszej umowy zawartej z wykonawcą. Zamawiający

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 3 grudnia 2018 r., sygn. KIO 2386/18

      1. Jeżeli cena zaoferowana przez odwołującego, z uwagi na jej istotnie niższy poziom od wartości szacunkowej zamówienia, a w szczególności od cen zaoferowanych przez innych wykonawców, może budzić wątpliwości co do jej realności, to zasadność odrzucenia oferty ocenia się w kontekście okoliczności faktycznych wskazanych przez zamawiającego w uzasadnieniu czynności odrzucenia. Ocenie Izby podlega bowiem

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 30 listopada 2018 r., sygn. KIO 2313/18

      To co istotne - co przesądziło o uwzględnieniu zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp w zw. z art. 90 ust. 3 ustawy Pzp - Przystępujący nie wskazał złożonymi wyjaśnieniami konkretnych wyliczeń kosztów pracy, nie wskazano jakie to ma przełożenie na personel. Przystępujący jedynie bardzo ogólnie wskazał, że koszty pracy nie będą niższe niż przewidziane przepisami minimalne wynagrodzenie.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 27 listopada 2018 r., sygn. KIO 2325/18

      1. Jak wynika z art. 8 ust. 3 ustawy Pzp, dla skutecznego zastrzeżenia informacji objętych tajemnicą przedsiębiorstwa, wykonawca zobowiązany jest jednoznacznie określić, które informacje podlegają ochronie jako tajemnica przedsiębiorstwa, a także wykazać spełnienie przesłanek określonych w art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Izba stoi na stanowisku, iż obowiązek "wykazania"

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 31 października 2018 r., sygn. KIO 2036/18

      Podstawą kalkulacji ceny oferty mogą być własne założenia i polityka cenowa danego wykonawcy. Tym samym oceniając złożone przez wykonawcę wyjaśnienia w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp nie można abstrahować od indywidualnych okoliczności i warunków, w których działa dany wykonawca, albo arbitralnie przyjmować, że każdy wykonawca ponosi identyczne koszty działalności w danej branży. Zatem aby stwierdzić

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 29 października 2018 r., sygn. KIO 2109/18

      Oświadczenie składane na podstawie art. 25a ust. 1 ustawy Pzp powinno być aktualne na dzień składania ofert, jednak kwestii tej nie należy mylić z datą złożenia dokumentu. Nie może być tak, że wykonawca dokonując uzupełnienia oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ust. 1 ustawy Pzp zmuszany jest do jego antydatowania. W związku z powyższym dopuszcza się posłużenie się w ocenie tej kwestii fikcją zakładającą

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 26 października 2018 r., sygn. KIO 2063/18

      Aby wykazać skuteczność zastrzeżenia danych informacji, wykonawca zobowiązany jest wykazać łącznie wystąpienie przesłanek definicji legalnej tajemnicy przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 11 ust. 2 uznk. Zgodnie z ww. przepisem, przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 25 października 2018 r., sygn. KIO 1974/18

      1. Ujęta w przepisie art. 24 ust. 1 pkt 19 Pzp norma prawna swym zakresem obejmuje nie tylko samych wykonawców, lecz również ich pracowników oraz inne osoby związane z wykonawcą umowami cywilnoprawnymi. Tym samym podstawą takich powiązań może być każda relacja wykonawcy z taką osobą. 2. Przepisy nie precyzują, który podmiot jest wyłącznie odpowiedzialny za podjęcie działań przeciwdziałających zakłóceniu

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 23 października 2018 r., sygn. KIO 2045/18

      Podjęcie czynności wezwania w trybie art. 87 ust. 1 stanowi uprawnienie zamawiającego ale i obowiązek, jako czynności poprzedzającej odrzucenie oferty, a więc czynności definitywnej i ostatecznej (wzruszalnej jedynie w wyniku złożenia środka ochrony prawnej).

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 23 października 2018 r., sygn. KIO 2021/18

      Złożenie przez wykonawcę oświadczenia o realizacji zamówienia zgodnie z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia w przypadku, gdy wykonawca nie posiada uprawnienia niezbędnego do realizacji zamówienia w sposób wymagany przez zamawiającego stanowi podstawę do stwierdzenia, że oferta taka jest nieważna na podstawie określonych przepisów.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 22 października 2018 r., sygn. KIO 2030/18

      Na podstawie przepisu art. 29 ust. 1 ustawy Pzp na zamawiającego został nałożony obowiązek opisania przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Jest to jeden z najważniejszych obowiązków zamawiającego na gruncie przepisów regulujących udzielanie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 19 października 2018 r., sygn. KIO 2040/18

      Art. 26 ust. 1 lub 2 ustawy Pzp stanowią, że oświadczenia lub dokumenty winny być aktualne na dzień ich złożenia i mają potwierdzać okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1. Oświadczenia lub dokumenty przekazywane przez wykonawcę na podstawie wezwania zamawiającego w trybie art. 26 ust. 1 lub 2 ustawy Pzp mają stanowić potwierdzenie wstępnego domniemania o spełnieniu przez wykonawcę warunków udziału

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 19 października 2018 r., sygn. KIO 2037/18

      W sytuacji, gdy zamawiający decyduje się na wykluczenie wykonawcy z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp, to jego działanie musi być poprzedzone rzetelną oceną, w czym na gruncie okoliczności faktycznych konkretnej sprawy przejawia się przewaga konkurencyjna wykonawcy biorącego udział w przygotowaniu postępowania oraz czy powstałe na tym tle zakłócenie konkurencji nie może zostać

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 19 października 2018 r., sygn. KIO 1975/18

      Celem wszczęcia procedury wyjaśniającej w ramach rażąco niskiej ceny jest wykazanie, że oferta została skalkulowana w sposób prawidłowy, a zaoferowana cena jest rynkowa, zatem już w odpowiedzi na pierwsze wezwanie wykonawca zobowiązany jest złożyć konkretne wyjaśnienia poparte stosownymi dowodami. Nawet w sytuacji zbyt ogólnej treści wezwania wystosowanego przez Zamawiającego nie stanowi to przeszkody

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 19 października 2018 r., sygn. KIO 2015/18

      1. Odrzucenie oferty w oparciu o art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p., będzie spowodowane niezgodnością zobowiązania, które w swojej ofercie wyraża wykonawca i przez jej złożenie na siebie przyjmuje, z zakresem zobowiązania, którego przyjęcia oczekuje zamawiający i które opisał w treści SIWZ. Ponadto powodem odrzucenia oferty na kanwie omawianej normy będzie niezgodny z SIWZ sposób wskazania i potwierdzenia

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 18 października 2018 r., sygn. KIO 2010/18

      Brak jest możliwości zastąpienia informacji nieprawdziwej, mającej wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia publicznego informacją prawdziwą. Złożenie przez wykonawcę nieprawdziwych informacji wyłącza możliwość uzupełniania dokumentów wymaganych na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu w trybie art. 26 ust. 3 ustawy, a następstwem złożenia przez wykonawcę nieprawdziwych

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 18 października 2018 r., sygn. KIO 2002/18

      Zgodnie z treścią art. 24 ust. 8 ustawy Pzp, wykonawca może złożyć dla samooczyszczenia dowody, do oceny dowodów odnosi się również art. 24 ust. 9 ustawy Pzp. Ustawodawca w treści ustawy Pzp wyraźnie rozróżnia instytucję wyjaśnień i dowodów, co wybrzmiewa np. w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy Pzp. Ustawodawca w art. 24 ust. 8 i 9 nie posłużył się również terminem "wykazania" - jak np. w art. 8 ust. 3 ustawy

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 18 października 2018 r., sygn. KIO 2018/18

      Procedura z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp dokonywana jest pod rygorem wykluczenia wykonawcy z postępowania i ewentualnego zatrzymania wadium. Nie może więc być ona stosowana zamiast wezwania do wyjaśnień, jeśli racjonalnie oceniając sytuację można przewidywać, że wyjaśnienia takie usunęłyby zaistniałe wątpliwości, pozwalając zamawiającemu ustalić prawidłowość samego dokumentu JEDZ.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 17 października 2018 r., sygn. KIO 1994/18

      To zamawiający odpowiada za właściwe i precyzyjne opisanie wymagań, uwzględniając wszelkie istotne dane, parametry. Wskazane warunki oraz wymagania są wiążące dla zamawiającego i wykonawców w toku postępowania i tylko wobec jasnych i klarownych warunków i wymagań wprost wyrażonych w SIWZ można dokonać prawidłowej oceny ich spełniania. Na tej podstawie bowiem wykonawcy ustalają, czy są w stanie przystąpić

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 17 października 2018 r., sygn. KIO 1985/18

      1. Choć w reżimie zamówień publicznych zamawiający jest podmiotem, który ma większy wpływ na ukształtowanie przyszłego stosunku umownego, to jednak uprawnienie to nie ma charakteru absolutnego. Owszem, w zamówieniach publicznych można mówić o swoistego rodzaju ograniczeniu zasady wolności umów, które znajduje odzwierciedlenie w treści zawieranej umowy. Granicę swobody działania zamawiającego wyznacza

    • gavel
      Orzeczenie
    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00