Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 15 października 2003 r., sygn. III SA 1712/03

      Gmina, która otrzymała dotacje na budowę szkoły pod warunkiem przeznaczenia na ten cel własnych środków, a która wyłożyła za mało pieniędzy, musi zwrócić część dotacji. Warunkiem udzielenia dotacji było zachowanie określonej proporcji pomiędzy wspomożeniem ze strony wojewody a środkami własnymi gminy. Fakt, że wojewoda przeszacował możliwości gminy, nie podważa zasad, na podstawie których gmina otrzymała

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 września 2003 r., sygn. III SA 391/03

      Samorządy nie muszą zwracać do budżetu państwa pieniędzy z przyznanych przepisem art. 61a dodanym w 2000 r. do ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 /Dz.U. nr 150 poz. 983 ze zm./. Umożliwiał on w 2001 r. zmianę przeznaczenia części kwot dotacji celowych otrzymanych z budżetu państwa na realizację zadań własnych. Sąd ocenił, że art. 61a

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 grudnia 2002 r., sygn. III SA 2089/02

      Jeśli cele działania fundacji, określone w statucie, nie pokrywają się nawet częściowo z zadaniami /art. 6, art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1591 ze zm./, to niedopuszczalne jest zapisanie w uchwale budżetowej przeznaczenia środków publicznych na udzielenie temu podmiotowi dotacji /art. 118 ust. 1 i 2 w zw. z art. 111 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 24 października 2002 r., sygn. III SA 1744/02

      Artykuł 109 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. nr 155 poz. 1014 ze zm./ i par. 41 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz szczegółowych zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 9 października 2002 r., sygn. III SA 1799/02

      Zmiana uchwały budżetowej w drodze uchwały rady miasta /gminy/ w zakresie rezerw nie jest tożsama z dysponowaniem rezerwami w rozumieniu art. 128 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. nr 155 poz. 1014 ze zm./. zmianę uchwały budżetowej bowiem może gmina osiągnąć w tym zakresie bez konieczności angażowania swojej rady, tj. w drodze czynności wykonawczej zarządu

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 czerwca 2002 r., sygn. III SA 548/02

      Fakt, że wprowadzeniu szczególnej subwencji, o której mowa w art. 14 ust. 13a ustawy z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody /Dz.U. nr 114 poz. 492 ze zm./ nie towarzyszyła odpowiednia zmiana i uzupełnienie art. 24 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2001 /Dz.U. nr 150 poz. 983 ze zm./, zawierającego regulację dotyczącą części rekompensującej

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 10 kwietnia 2002 r., sygn. II SA 3126/01

      Zgodnie z art. 61 Konstytucji RP, obywatel na prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących służbę publiczną. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 1 lutego 2002 r., sygn. III SA 3132/01

      Wznoszenie pomników nie jest zadaniem własnym gminy.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 9 listopada 2001 r., sygn. III SA 1170/01

      Mając na uwadze ustawę z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych /Dz.U. nr 62 poz. 718 ze zm./, na mocy której skreślono art. 43 ust. 1, 3 i 4 ustawy o samorządzie powiatowym, a art. 44 otrzymał brzmienie, iż zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego (...) określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu (...), należy stwierdzić, iż zamieszczone

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 9 listopada 2001 r., sygn. III SA 1928/01

      Decydujące znaczenie przy dokonywaniu wykładni art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2001 /Dz.U. nr 150 poz. 983 ze zm./ w zw. z obowiązkiem gmin, wynikającym z art. 23 ust. 1 ww. ustawy, ma wykładnia celowościowa. Niedopuszczalne i zaprzeczające istocie wspólnoty samorządowej byłoby porównywanie wskaźnika podatkowych dochodów

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała składu 7 sędziów NSA z dnia 2 lipca 2001 r., sygn. FPS 1/01

      Rozstrzygnięcie Ministra Finansów w sprawie zwrotu nienależnej części subwencji ogólnej, wydane na podstawie art. 42 ust. 1 i 8 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 /Dz.U. nr 150 poz. 983 ze zm./ stanowiło decyzję administracyjną w rozumieniu przepisów Kpa, podlegającą kontroli Naczelnego Sądu Administracyjnego z mocy art. 16 ust. 1

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 18 kwietnia 2000 r., sygn. III SA 397/00

      1. Aby zastosować przewidziany przez ustawę środek nadzoru /art. 91 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./, właściwy organ musi w sposób nie budzący wątpliwości wykazać sprzeczność postanowień badanej uchwały z prawem, wyjaśniając sens przepisów, które - w jego ocenie - zostały naruszone, oraz wypływające z nich dyrektywy /nakazy i zakazy/. 2. Organ stanowiący

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 4 kwietnia 2000 r., sygn. III SA 93/00

      Z istoty przepisu art. 48 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. nr 155 poz. 1014 ze zm./ wynika, że zaciągnięty kredyt musi być przeznaczany na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach, nie oznacza to jednak, że warunkiem jego zaciągnięcia jest wyszczególnienie, jakie konkretnie wydatki z tego kredytu będą finansowane.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 13 stycznia 2000 r., sygn. III SA 1881/99

      Jedną z zasad gospodarki finansowej określoną w art. 92 pkt 8 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. nr 155 poz. 1014 ze zm./ jest dokonywanie przeniesień wydatków w budżecie na zasadach i w zakresie określonych w art. 96 tej ustawy. Z ust. 5 art. 96 wynika zaś, że przeniesienia wydatków dokonywane przez dysponentów budżetu nie mogą zwiększać planowanych wydatków na wynagrodzenia

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 grudnia 1999 r., sygn. III SA 2201/99

      Wyłączna kompetencja organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego do uchwalania budżetu tej jednostki, wynikająca z art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./ oraz art. 122 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych - Dz.U. nr 115 poz. 1014 ze zm./, obejmuje także prawo do dokonywania w nim zmian już po uchwaleniu

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 4 listopada 1997 r., sygn. III SA 1270/96

      1. Zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o finansowaniu gmin /Dz.U. nr 129 poz. 600 ze zm./ zarząd gminy może upoważnić wójta, burmistrza /prezydenta miasta/ do rozstrzygania spraw dotyczących m. in. "zgody" na umorzenie zaległości podatkowych w sprawach dotyczących podatków i opłat lokalnych stanowiących dochody gminy. Powołany przepis nie przewiduje możliwości dalszego cedowania

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 11 lipca 1997 r., sygn. III SA 1274/96

      Decyzję rozstrzygającą o udzieleniu lub odmowie udzielenia ulg w zakresie podatków i opłat stanowiących dochody gminy a pobieranych przez urząd skarbowy podejmuje zawsze urząd skarbowy.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 6 września 1996 r., sygn. III SA 620/95

      Próba generalnej rezygnacji z części dochodów podatkowych gminy, chociażby nawet zapisana w formie "rezolucji" dla zarządu gminy, nie mieści się w uprawnieniach gminy do stanowienia przepisów gminnych, określonych w art. 40 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 6 grudnia 1995 r., sygn. III SA 1208/95

      Jako źródło pokrycia niedoboru - zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe /Dz.U. 1993 nr 72 poz. 344/ - rada gminy może wskazać faktyczną nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych oraz wolne środki pochodzące z niewykorzystanego kredytu, które tej nadwyżki nie zwiększyły.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 28 września 1994 r., sygn. III SA 56-57/94

      Na orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej przy Ministrze Finansów, będącej organem drugiej instancji w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej, przysługuje skarga do sądu administracyjnego. Orzeczenia komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej są decyzjami administracyjnymi i w przeciwieństwie do orzeczeń w sprawach karnych skarbowych podlegają zaskarżeniu do sądu administracyjnego

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00