Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 listopada 2000 r., sygn. SA/Bk 1432/99

      1. W związku z tym, że zgoda przewodniczącego jednostki samorządu terytorialnego na umorzenie podatku stanowiącego w całości dochód jednostki samorządowej, wyrażana jest w formie niezaskarżalnego postanowienia /art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2000 - Dz.U. nr 150 poz. 983 ze zm./, to podatnik ewentualne naruszenie art. 67

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 listopada 2000 r., sygn. II SA/Kr 2149/00

      "Użyteczność publiczna" winna usprawiedliwiać te działania władz publicznych /w tym samorządu terytorialnego/, których nie podejmują podmioty gospodarcze czy inne podmioty niezależne od władz publicznych. Jeżeli jakieś usługi są oferowane przez podmioty gospodarcze /przedsiębiorców/ i są powszechnie dostępne na rynku konsumentów, to w takim zakresie nie można powoływać się na użyteczność publiczną

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 30 października 2000 r., sygn. II SA 1921/99

      Według ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych /Dz.U. nr 16 poz. 78 ze zm./ Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych jest państwowym funduszem celowym /por. art. 23 i ust. cytowanej ustawy z dnia 3 lutego 1995 r./. Żadne przepisy o ochronie gruntów rolnych i leśnych nie odsyłają w zakresie wskazanego Funduszu do przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz.U

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 25 września 2000 r., sygn. SA/Rz 420/00

      Rada powiatu, jako organ prowadzący szkołę, nie jest uprawniona do podejmowania uchwał w sprawie wysokości i zasad udzielania pomocy dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej. Jest natomiast obowiązana do przeznaczania odpowiednich środków finansowych na ten cel w budżecie /art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela - t.j. Dz.U. 1997 nr 56 poz. 357 ze zm./.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 września 2000 r., sygn. III SA 1686/99

      Dotacja budżetowa na restrukturyzację zadłużenia z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne powstałego do 31 grudnia 1995 r. może być przyznana wtedy, kiedy to zadłużenie istnieje w chwili wejścia w życie ustawy budżetowej oraz w chwili wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 15 maja 2000 r., sygn. I SA/Ka 473/00

      Skoro zakwestionowaną uchwałą ustanowiona została stypendialna pomoc dla studentów, to mają do niej zastosowanie uregulowania ustawowe, przewidziane w ustawie z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym /Dz.U. nr 65 poz. 385 ze zm./ oraz w ustawie z dnia 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych /Dz.U nr 96 poz. 590 ze zm./.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 28 kwietnia 2000 r., sygn. II SA/Po 1307-1309/99

      Potrzeby Regionalnego Stowarzyszenia na rzecz Zrównoważonego Rozwoju, niezależnie od celów statutowych dla jakich zostało ono utworzone, w żadnym wypadku nie mogą być zaspokojone z środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, które to środki służą realizacji przez uprawnione do tego podmioty określonych, konkretnych działań proekologicznych i zasad zrównoważonego rozwoju.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 18 kwietnia 2000 r., sygn. III SA 397/00

      1. Aby zastosować przewidziany przez ustawę środek nadzoru /art. 91 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./, właściwy organ musi w sposób nie budzący wątpliwości wykazać sprzeczność postanowień badanej uchwały z prawem, wyjaśniając sens przepisów, które - w jego ocenie - zostały naruszone, oraz wypływające z nich dyrektywy /nakazy i zakazy/. 2. Organ stanowiący

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 4 kwietnia 2000 r., sygn. III SA 93/00

      Z istoty przepisu art. 48 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. nr 155 poz. 1014 ze zm./ wynika, że zaciągnięty kredyt musi być przeznaczany na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach, nie oznacza to jednak, że warunkiem jego zaciągnięcia jest wyszczególnienie, jakie konkretnie wydatki z tego kredytu będą finansowane.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 30 marca 2000 r., sygn. I SA/Kr 1073/99

      Finansowanie zadań w zakresie gromadzenia i prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego dotyczącym zasobów powiatowych powinno się odbywać z dwóch niezależnych od siebie źródeł, tj. z budżetu i ewentualnie z Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjno-Kartograficznym. Powyższe stanowisko znajduje oparcie w rozdzielności środków budżetowych od środków Funduszu.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 30 marca 2000 r., sygn. I SA/Łd 1494/99

      Rada Miejska nie dokonała zatwierdzenia, czyli nie nadała mocy prawnej omawianych czynności Zarządu, lecz jedynie dokonała pozytywnej oceny /z punktu widzenia uchwalonego trybu postępowania o udzielenie dotacji/ i zaakceptowała te czynności w ramach przysługujących jej kompetencji kontrolnych wobec Zarządu Miasta. Użycie w tym wypadku sformułowania o zatwierdzeniu nie może być uznane za istotne naruszenie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 23 marca 2000 r., sygn. II SA/Ka 2407/99

      Żaden powszechnie obowiązujący akt prawny rangi ustawowej nie reguluje kwestii promocji powiatu i nie określa kompetencji organów tej jednostki samorządu terytorialnego przy wykonywaniu tego zadania (...). Nie może być kwestionowane, że takimi przepisami regulującymi tę kwestię nie są przytoczone w podstawie prawnej uchwały art. 4 ust. 1 pkt 21 i art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 marca 2000 r., sygn. I SA/Lu 31/00

      Skoro uchwała Rady Gminy zawiera sformułowania dopuszczające dotowanie zadań nie mieszczących się w kompetencji gminy lub dopuszcza dotowanie programów realizowanych przez organizacje lub jako kontraktowanie usług, bez jasnego powiązania tych programów czy też usług z zadaniami gminy, to Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej miało obowiązek, uznawszy powyższe naruszenie prawa za istotne, stwierdzić

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 24 lutego 2000 r., sygn. SA/Bk 976/99

      Opłata za zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych jest rodzajem niepodatkowej należności budżetu gminy i dlatego z mocy ustawy wyłączony jest obowiązek jej wnoszenia przez zakłady pracy chronionej na podstawie art. 31 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych /Dz.U. nr 123 poz. 776/.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 lutego 2000 r., sygn. II SA/Kr 2294/99

      1. Żaden przepis ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska /Dz.U. 1994 nr 49 poz. 196 ze zm./ nie upoważnia rady powiatu do określenia zasad gospodarowania środkami Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Również art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym /Dz.U. nr 91 poz. 578 ze zm./ nie stanowi do określenia tych

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 14 lutego 2000 r., sygn. I SA/Ka 2355/99

      Skoro kontrolowana uchwała dotyczyła "zasad udzielania dotacji niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym posiadającym uprawnienia szkoły lub placówki publicznej", to jej podstawą prawną mógł być wyłącznie przepis art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 1991 r. o systemie oświaty /Dz.U. 1996 nr 67 poz. 329 ze zm./. Gdyby organ Gminy zamierzał jednocześnie skorzystać z upoważnienia zawartego w art. 118 ust.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 11 lutego 2000 r., sygn. I SA/Wr 746/98

      Uregulowania prawne przyznające dotacje muszą być interpretowane ściśle jako dające szczególne przywileje członkom spółdzielni mieszkaniowych, podobnie jak przepisy ustanawiające ulgi w zakresie podatków.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 13 stycznia 2000 r., sygn. III SA 1881/99

      Jedną z zasad gospodarki finansowej określoną w art. 92 pkt 8 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. nr 155 poz. 1014 ze zm./ jest dokonywanie przeniesień wydatków w budżecie na zasadach i w zakresie określonych w art. 96 tej ustawy. Z ust. 5 art. 96 wynika zaś, że przeniesienia wydatków dokonywane przez dysponentów budżetu nie mogą zwiększać planowanych wydatków na wynagrodzenia

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00