Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 31 grudnia 2022 r., sygn. KIO 3631/21
Zamawiający opisując przedmiot zamówienia winien dołożyć staranności, aby opis zamówienia był kompletny, jasny i zrozumiały dla potencjalnych wykonawców.
Zamawiający opisując przedmiot zamówienia winien dołożyć staranności, aby opis zamówienia był kompletny, jasny i zrozumiały dla potencjalnych wykonawców.
Prawidłowe określenie przedmiotu zamówienia jest nie tylko obowiązkiem ale i prawem zamawiającego. Ograniczenie w swobodzie określenia przedmiotu zamówienia wskazuje norma art. 29 ustawy Pzp, zakazująca takiego opisu przedmiotu zamówienia, który utrudnia uczciwą konkurencję przez użycie sformułowań, które powodują uprzywilejowanie określonych wykonawców lub dyskryminowanie innych, uniemożliwiając im
Decyzja administracyjna, nawet gdy została wydana z naruszeniem przepisów o własciwości, funkcjonuje w obrocie prawnym do czasu jej wyeliminowania na zasadach określonych w kodeksie postępowania administracyjnego.
W przetargu na wywóz śmieci samorząd ma prawo wymagać, aby zwycięski wykonawca zagwarantował odpowiednie poziomy recyklingu. A jeśli będą niższe, może obciążyć go karami umownymi.
Zastosowanie konkretnej stawki podatku VAT w odniesieniu do sprzedaży konkretnego towaru nie jest pozostawione uznaniu sprzedającego lecz wynika wprost z ustawy. Jeżeli więc Odwołujący zaoferował produkt, którego sprzedaż wg Odwołującego opodatkowana jest stawką podatku VAT w wysokość 23 %, to okoliczność ta jednoznacznie wskazuje, że produkt ten nie może stanowić produktu leczniczego, gdyż dla produktów
Określenie przez Zamawiającego warunków udziału w postępowaniu w zakresie potencjału kadrowego w sposób, który realizuje wymagania ustawy Prawo budowlane względem osób pełniących funkcję projektanta stanowi realizację hipotezy normy zawartej w przpisie art. 22 ust. 1 i 4 ustawy Pzp.
W trybie przystąpienia oraz sprzeciwu wykonawca przystępujący do postępowania odwoławczego nie może podnosić dodatkowych kwestii, które de facto stanowią zarzuty wobec oferty konkurenta, które to zarzuty nie były przedmiotem postępowania odwoławczego dotyczącego konkretnej czynności Zamawiającego. Powyższe Przystępujący może samodzielnie stwierdzić na podstawie treści oferty Odwołującego i co najwyżej
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania (Dz. U. z 2007 r., Nr 143, poz.1002) kształtuje wymóg pojemności zbiornika wody w zakresie od 2000 do 2500 dm3 (pkt 4.3.2. załącznika nr
Stosownie do treści art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp zamawiający poprawia w ofercie inne omyłki niż pisarskie i rachunkowe polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty. Poprawienie omyłek, o których mowa w cytowanym przepisie, jest czynnością obligatoryjną, a bez spełnienia tego obowiązku nie jest możliwa prawidłowa ocena
Żaden przepis ustawy Prawo zamówień publicznych ani aktów wykonawczych do ustawy nie wskazuje przesłanek i nie daje podstawy do subiektywnego decydowania i wyboru przez zamawiającego, jaki rodzaj dokumentu spośród wskazanych jako równoważne w § 1 ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia może być złożony przez wykonawców na potwierdzenie spełniania omawianego warunku. Nawet jeśli złożenie danego rodzaju dokumentu
1. Wskazanie jako beneficjenta gwarancji bankowej podmiotu nie posiadającego osobowości prawnej, ale posiadającego samodzielność organizacyjną i finansową pozwalającą przyjmować środki pieniężne, nie powoduje, iż gwarancja nie będzie mogła zostać zrealizowana, a gwarant będzie mógł się skutecznie na tej podstawie uchylić od odpowiedzialności z jej tytułu 2. Nierówne traktowanie wykonawców przejawia
Izba nie stwierdziła naruszenia art. 25 ust.2 ustawy PZP, ponieważ Zamawiający nie żądał zaświadczenia o wpisie obiektu do rejestru zabytków tylko żądał zaznaczenia w Wykazie robót o wpisie do rejestru czyli nie żądał dokumentu nie przewidzianego w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja 2006 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich
W ocenie składu orzekającego Izby, z treści przywołanych wyżej postanowień IDW wynika w sposób jednoznaczny zarówno możliwość złożenia ofert na całość zamówienia, składającego się z dwóch zadań, jak też sposób przygotowania ofert. Zamawiający wymagał, w przypadku zaoferowania wykonania dwóch zadań, złożenia dwóch odrębnych ofert -sporządzonych na określonym przez Zamawiającego formularzu ofertowym
Pod pojęciem rodzaju robót [a tak było sformułowane wymaganie] należy rozumieć budowę (rozbudowę, odbudowę, nadbudowę) lub remont (modernizację), w tym przypadku rodzajem robót budowlanych, o którym mowa w SIWZ jest przebudowa drogi, a wskazywane „czterowarstwowe powierzchniowe utrwalanie nawierzchni' objęte jest zakresem robót i dotyczy metodologii - technologii ich wykonywania, na co wskazuje opis
Utożsamianie pojęcia „przelewu', o którym mowa w przepisie art. 45 ust. 7 ustawy Pzp z „poleceniem przelewu' jest nieuzasadnione z tego względu, że polecenie przelewu dotyczy rozliczeń pieniężnych przeprowadzanych za pośrednictwem banków, co z kolei ograniczałoby krąg wykonawców mogących ubiegać się o zmówienie, a wnoszących wadium w pieniądzu, tylko do tych, którzy posiadają rachunek bankowy. Nie
Polisa nie jest umową tylko potwierdzeniem zawarcia umowy ubezpieczenia (...). Podzielić w tym zakresie należy zatem pogląd (...), że do zawarcia umowy ubezpieczenia dochodzi poprzez zaakceptowanie przez zakład ubezpieczeń wniosku ubezpieczającego o objęcie ubezpieczeniem, zaś sama umowa ma charakter adhezyjny i następuje poprzez przystąpienie przez ubezpieczającego (akceptację) ogólnych warunków ubezpieczenia
1) Przepisy art. 29 i 30 Pzp nie zawierają wymogu, by przy opisie przedmiotu zamówienia wskazywać, cytować lub przywoływać nazwy, tytuły czy fragmenty tekstów jakichkolwiek norm, czy dyrektyw. Przedmiot zamówienia ma być opisany w sposób określony w podanych przepisach Pzp, w szczególności w art. 29, za pomocą cech technicznych i jakościowych. 2) Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne
Wykonanie zamówienia, a zatem osiągnięcie celu postępowania, może wymagać wykonania robót dodatkowych, nie objętych zamówieniem podstawowym, a tym samym nie opisanych w projekcie i dokumentacji technicznej. Wykonanie tych robót będzie podlegało dodatkowemu wynagrodzeniu, które powinno zostać ustalone według stawek cenotwórczych zawartych w zestawieniu, którego złożenia może domagać się zamawiający.
1) Gdy ofertę składa kilku wykonawców występujących wspólnie (w tzw. konsorcjum), z uwagi na cel łączenia się kilku podmiotów przy realizacji danego zamówienia i ich solidarną odpowiedzialność za jego wykonanie, uprawnienia, wiedzę, doświadczenie, ich potencjał techniczny i kadrowy, czy też ich sytuację ekonomiczną należy rozpatrywać wspólnie, jako zdolność jednego podmiotu. Taka jest bowiem idea konsorcjum
Argumentację dotyczącą możliwości wywożenia osadów ściekowych, których parametry będą inne niż określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, powodujące zagrożenie bezpieczeństwa środowiska, uznać należy za bezzasadne, pozbawione jakichkolwiek argumentów.
Istotne znaczenie w świetle żądań odwołującego ma ocena dokumentów potwierdzających należyte wykonywanie usług złożonych przez wykonawcę MPGM wraz z wnioskiem o dopuszczenie do postępowania. Ocena tych dokumentów powinna być dokonana w świetle wymagań określonych przez zamawiającego w ogłoszeniu o postępowaniu.