Minimalne wymagania w zakresie wykształcenia i stażu pracy niektórych pracowników samorządowych
Zatrudniamy pracownika samorządowego w szkole. Z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań może otrzymać dodatek specjalny. Czy ten składnik wynagrodzenia może być przyznany pracownikom niezależnie od podstawy nawiązania stosunku pracy.
Przedsiębiorcy odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości lub prowadzący działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych są obowiązani do sporządzania kwartalnych sprawozdań. Za pierwszy kwartał 2013 r. należy je złożyć do końca kwietnia br. Począwszy od tego roku niezłożenie tych sprawozdań grozi przedsiębiorcom karami pieniężnymi.
Przedsiębiorcy mogą pozyskać fundusze z Unii Europejskiej na dofinansowanie wynagrodzeń przyjmowanych do pracy osób. Dotyczy to tylko określonych projektów unijnych. Możliwość dofinansowania kosztów zatrudnienia osób biorących udział w projekcie dotyczy nie tylko pracowników, ale również zleceniobiorców i wykonawców umów o dzieło.
Jeden z naszych pracowników łączy pracę w naszym urzędzie z pracą na uczelni. Czy okres dodatkowej aktywności zawodowej należy mu uwzględnić w okresie uprawniającym do dodatku stażowego?
Przedsiębiorcy, odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości lub prowadzący działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, mają obowiązek sporządzania kwartalnych sprawozdań. Za pierwszy kwartał 2013 r. należy je złożyć do końca kwietnia br. Począwszy od tego roku niezłożenie tych sprawozdań grozi przedsiębiorcom karami pieniężnymi.
Jestem właścicielem domu jednorodzinnego. W mojej gminie rozliczenie opłaty śmieciowej będzie się odbywać na podstawie liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość. Złożyłem niedawno pierwszą deklarację odpadową. Jednak niedługo wprowadzi się do mnie kolejna osoba. Czy w związku z tym mam zaktualizować tę deklarację? Kiedy należy to zrobić?
Pracowników sfery budżetowej, m.in. mianowanych nauczycieli, mianowanych urzędników państwowych, urzędników służby cywilnej, nie będzie można zwolnić z powodu osiągnięcia wieku emerytalnego. Taka zmiana przepisów oczekuje obecnie na podpis prezydenta i ma wejść w życie od 1 stycznia 2013 r.
Od 1 stycznia 2013 r. obowiązują nowe kwoty miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Pracodawcy, aby je otrzymać, muszą wpłacać wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych na ich rachunki bankowe.
Od 1 stycznia 2013 r. w podatku dochodowym istnieje obowiązek korekty kosztów uzyskania przychodów w przypadku niezapłacenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu, będącego podstawą zaliczenia wydatku do kosztów. Przepisy w tym zakresie od początku budziły wśród podatników wiele wątpliwości. Co istotne, również sam Minister Finansów zmieniał w trakcie 2013 r. swoje stanowisko, dokonując
Od 1 lipca 2013 r. utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy. Opłata z tego tytułu wpłacana przez właścicieli i zarządców nieruchomości ma charakter daniny publicznej wyłączonej z opodatkowania VAT. Opłaty te przenoszone przez zarządcę nieruchomości (np. spółdzielnię) na osoby posiadające spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego lub najemców lokali użytkowych
Pracownicy, szczególnie sfery budżetowej, obok wynagrodzenia zasadniczego, często otrzymują również inne składniki wynagrodzenia. O tym, czy dany składnik należy uwzględnić w podstawie wymiaru zasiłku, decydują obowiązujące w zakładzie pracy regulacje wewnętrzne, zapis w umowie o pracę lub w ustawie.
Regulacje dotyczące czasu pracy pracowników sfery budżetowej powodują, że np. nauczyciele mogą zostać wezwani do pracy w Wigilię lub w okresie między świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem. Jednak urzędnikom czy pracownikom samorządowym będzie można w tym czasie wyznaczyć wolne i ustalić odpracowanie nieobecności w innym terminie. Podobnie można zaplanować czas pracy pracownikom podmiotów leczniczych
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na poprawę wizerunku oraz swoją promocję. Poprawa wizerunku miasta oraz promocja gminy to sformułowania zbyt szerokie, by bezpośrednio powiązać je z konkretnymi transakcjami opodatkowanymi VAT. Nie ma zatem podstaw, by przyjąć, że gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na kształtowanie wizerunku i promocję