Jak rozpoznać schemat podatkowy w jednostce budżetowej
W związku z odwołaniem stanu zagrożenia epidemicznego powróciły ogólne zasady, a wraz z nimi pełne obowiązki w zakresie raportowania schematów podatkowych (MDR). W konsekwencji nie tylko konieczne było złożenie legalnie „zaległych” (za okres zawieszenia) MDR-1 i MDR-3 dotyczących schematów innych niż transgranicznych, ale także zaistniał obowiązek bieżącego raportowania schematów podatkowych. W tym
Czy można mówić o występowaniu schematów podatkowych i konieczności raportowania w sytuacji, gdy jednostka zawiera umowę z pracownikiem, który przeszedł na emeryturę albo umowę zlecenia ze swoim obecnym pracownikiem? Kolejny przypadek, który budzi nasze wątpliwości, to wynajem pomieszczenia jednostki za symboliczną złotówkę.
W związku z końcem stanu zagrożenia epidemicznego MDR-1 za okres zawieszenia obowiązku ich składania należy złożyć do 30 sierpnia br. Jednak nie dla wszystkich podmiotów ten termin ma praktyczne zastosowanie, dlatego często bez czynnego żalu się nie obędzie
Składanie tej informacji dotyczącej krajowych schematów podatkowych było zawieszone od 31 marca 2020 r. do 31 lipca 2023 r. Tym samym 1 sierpnia to czas na realizację zaległego obowiązku. Nie ma znaczenia, że termin na MDR-1 upływa dopiero 30 sierpnia 2023 r. – wynika ze stanowiska MF
W dniu 26 maja 2023 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Jest to trzecia część pakietu zmian w podatku od towarów i usług przygotowywanych pod szyldem SLIM. Stąd powszechnie jest wobec niej stosowane określenie SLIM VAT 3. Chociaż dokonane zmiany nie są dedykowane jednostkom samorządu terytorialnego czy spółkom komunalnym i tylko część
Spór cywilnoprawny nie skutkuje przerwaniem ani zawieszeniem biegu terminu przedawnienia w podatkach. Muszą o tym pamiętać przedsiębiorcy i księgowi, bo Ministerstwo Finansów potwierdza, że także w przypadku VAT korekty deklaracji podatkowych mogą dotyczyć tylko zobowiązań podatkowych jeszcze nieprzedawnionych
Choć na temat zmian w tym formularzu napisano już chyba wszystko, to u podatników, a także pracowników działów kadr i księgowości wciąż można zaobserwować pewną nerwowość związaną z przepisami, które wchodzą w życie od Nowego Roku. Wiele z tych osób błędnie interpretuje niektóre zasady
Ustawodawca dał wreszcie taką możliwość. Ale nie obyło się bez nieścisłości. Może się więc okazać, że składanie wniosku o stwierdzenie nadpłaty nie zawsze będzie miało sens
Nowelizacje ustawy o VAT, które weszły w życie w tym i ubiegłym roku, zmodyfikowały regulacje dotyczące korygowania należnego i naliczonego podatku od towarów i usług. Jednak zmiany te nie rozwiązały problemów, które występują, gdy po wielu latach od momentu dokonania sprzedaży dochodzi do obniżenia ceny dostarczonego uprzednio towaru czy wykonanej usługi, a niekiedy nawet do zwrotu uprzednio sprzedanego
Z początkiem 2017 r. wejdą w życie nowe regulacje dotyczące zasad prowadzenia ewidencji VAT. Chociaż zmiany mogą się wydawać niewielkie, jednak istnieje realna obawa, że przynajmniej dla części podatników mogą być przyczyną kłopotów. Bez wątpienia należy się przygotować do zmian. Powagi sytuacji dodaje fakt, że zbiegły się one w czasie z wprowadzeniem obowiązku przesyłania ewidencji VAT w formacie
Zarówno podatnicy, jak i przedstawiciele fiskusa zgadzają się co do jednego: prawo podatkowe nie może demoralizować. Z takim skutkiem mamy do czynienia wówczas, gdy niektórzy podatnicy działający w granicach prawa osiągają szczególne korzyści podatkowe, w których nie powinni partycypować. Przeciwdziałanie takim praktykom jest konieczne. Jednak wprowadzanie do systemu podatkowego nowych rozwiązań, które
Jedynym sposobem na to, aby podatnicy wpływali na interpretacje organów podatkowych i kształtowali wykładnię prawa podatkowego, jest wnioskowanie o interpretację indywidualną. Instytucja taka została ukonstytuowana w przepisach Ordynacji podatkowej1. Istotne jest, aby wniosek o interpretację był skonstruowany w prawidłowy sposób. Właściwa konstrukcja wniosku i dochowanie zasad określonych w Ordynacji
Prowadzę działalność gospodarczą (hurtownia). Zdarza się, że niektórzy moi kontrahenci nie płacą należności. VAT od sprzedaży muszę odprowadzić, mimo że nie otrzymałem zapłaty. Proszę o informację: 1) jak mogę odzyskać ten podatek? 2) z jakimi problemami mogę się borykać, gdy zmniejszę VAT należny?
Przeoczyłam termin rejestracji do VAT, w związku z tym zamiast faktur VAT wystawiałam rachunki. Czy po dokonaniu wstecznej rejestracji mogę wystawić korekty do tych rachunków, a następnie na tej podstawie faktury VAT? W jaki sposób wystawia się korektę do rachunku i czy jest to w ogóle możliwe?
Śmierć bliskiej osoby to niewątpliwie smutek, żal. Członkowie rodziny zmarłego muszą też zastanowić się nad tym, co dalej ze spuścizną po zmarłym. Jeżeli zmarły był przedsiębiorcą, wykonywał działalność gospodarczą, płacił podatki, zatrudniał pracowników - należy albo zakończyć działalność przedsiębiorstwa, albo kontynuować jego prowadzenie. W opracowaniu wskazano, jakie skutki podatkowe i w prawie