Raportowanie schematów podatkowych w jednostkach budżetowych
W związku z odwołaniem stanu zagrożenia epidemicznego powróciły ogólne zasady, a wraz z nimi pełne obowiązki w zakresie raportowania schematów podatkowych (MDR). W konsekwencji nie tylko konieczne było złożenie legalnie „zaległych” (za okres zawieszenia) MDR-1 i MDR-3 dotyczących schematów innych niż transgranicznych, ale także zaistniał obowiązek bieżącego raportowania schematów podatkowych. W tym zakresie jednostki budżetowe nie korzystają z taryfy ulgowej.
Brak definicji schematu podatkowego a obowiązek raportowania
Pierwszym krokiem, jaki w każdym przypadku należy wykonać przy realizacji obowiązków w zakresie MDR, jest ustalenie, czy wystąpił schemat podatkowy. I to jest w praktyce największe i najpoważniejsze wyzwanie, z którym muszą zmierzyć się osoby zatrudnione w jednostkach budżetowych (podobnie jak i w innych podmiotach) odpowiedzialne za raportowanie schematów podatkowych. Problemem jest w tym wypadku to, że ustawodawca nie zamieścił w obowiązujących przepisach jasnej definicji schematu podatkowego i identyfikuje go normatywnie poprzez wskazanie na trzy różne rodzaje schematów podatkowych.
Zgodnie z wolą ustawodawcy schematem jest uzgodnienie, które:
- spełnia kryterium głównej korzyści oraz posiada ogólną cechę rozpoznawczą (A),