Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2018-01-01

Obowiązki pracodawcy - w obliczu nowego wyzwania

Prowadzenie pracowniczych planów kapitałowych będzie się wiązało z wieloma obowiązkmi po stronie pracodawców. Dotyczyć one będą m.in. prowadzenia PPK (zawarcie umowy o zarządzanie PPK i umów o prowadzenie PPK), naliczania i odprowadzania wpłat a także zarządzania wypłatami transferowymi czy informowania uczestników o niektórych uprawnieniach.

Jakie będą obowiązki pracodawcy związane z wpłatami do PPK

Wraz z wejściem w życie ustawy o pracowniczych planach kapitałowych upubliczniona zostanie oferta instytucji finansowych, które będą uprawnione do prowadzenia PPK.

Zgodnie z zapisami ustawy, stronami umowy o zarządzanie PPK będą podmiot zatrudniający oraz instytucja finansowa. Umowa o zarządzanie określać będzie - oprócz identyfikacji stron umowy - warunki i tryb zawierania przez podmiot zatrudniający umów o prowadzenie PPK, a także warunki gromadzenia środków w PPK i zarządzania nimi przez poszczególne fundusze zdefiniowanej daty.

Umowa o zarządzanie będzie dokumentem konstytuującym powstanie PPK u danego pracodawcy i będzie zawierać warunki i sposób dokonania wypłaty, wypłaty transferowej oraz zwrotu środków w PPK. Ponadto, umowa o zarządzanie określać będzie sposób deklarowania wpłat dodatkowych finansowanych przez podmiot zatrudniający dla poszczególnych grup osób zatrudnionych, a także ich wysokość.

Jednym z kluczowych elementów umowy o zarządzanie będzie maksymalna wysokość wynagrodzenia za zarządzanie funduszem zdefiniowanej daty, a także inne koszty obciążające fundusz i uczestnika. Wszystkie zawarte umowy o zarządzanie PPK podlegać będą wpisowi do ewidencji pracowniczych planów kapitałowych, którą prowadzić będzie Polski Fundusz Rozwoju SA.

Decyzja o wyborze usługodawcy PPK powinna być poprzedzona oceną proponowanych przez instytucje finansowe warunków zarządzania środkami gromadzonymi w PPK. Należy w niej uwzględniać efektywność w zarządzaniu aktywami oraz posiadane przez daną instytucję zarządzającą doświadczenie w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi lub funduszami emerytalnymi. Trzeba podkreślić, że wyboru dokonuje się, mając na uwadze najlepiej rozumiany interes osób zatrudnionych, czego wyrazem może być przykładowo zawarcie porozumienia o wyborze instytucji finansowej z reprezentacją pracowników.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00