Specyfikacja do zamówienia z działu 45 - Roboty budowlane, 71 - Usługi architektoniczne, budowlane, inżynieryjne i kontrolne.
Analizując dopuszczalność opisu sposobu dokonania oceny spełnienia danego warunku udziału w postępowaniu należy kierować przede wszystkim wytycznymi określonymi w dyspozycji art. 22 ust. 4 ustawy (proporcjonalność oraz związek z przedmiotem zamówienia).
Przepis art. 184 ust. 2 ustawy Pzp mówi o kopii treści odwołania. W ocenie Izby wystarczającym jest zatem przekazanie samego pisma zawierającego treść odwołania, po to, by zamawiający mógł zapoznać się z zarzutami podniesionymi w odwołaniu.
1) Jeżeli dane pismo nie jest oświadczeniem lub dokumentem potwierdzającym spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego w znaczeniu użytym w przepisach, to pomimo braków i błędów, nie podlega uzupełnieniu na podstawie art.
Nawet z powodu braku potwierdzenia spełnienia parametru dla całego oferowanego przedmiotu, zamówienie nie będzie podlegać odrzuceniu na podstawie art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy PZP, jeżeli oznaczono tak w treścią specyfikacji.
Brak wpisu w dzienniku budowy osoby do pełnienia funkcji kierownika określonych robót co najwyżej może mieć znaczenie dla kwestii odpowiedzialności, a zasadniczo jej braku w odniesieniu do takiej osoby, nie deprecjonuje natomiast samej możliwości faktycznego pełnienia takiej funkcji na budowie i uzyskania z tego tytułu doświadczenia zawodowego.
1) Uchylenie czynności wyrobu najkorzystniejszej oferty może nastąpić wskutek skutecznego zakwestionowania przez wykonawcę dokonanych wobec niego czynności wykluczenia z postępowania lub odrzucenia oferty, o ile miało to wpływ na wynik postępowania.
1) Omyłka może być uznana za oczywistą, gdy jest widoczna na pierwszy rzut oka, bezsporna, nie budząca wątpliwości. Zaś „omyłka rachunkowa” to omyłka w obliczaniu ceny, czyli omyłka w przeprowadzeniu rachunków na liczbach.
W świetle art. 184 ust. 2 ustawy Pzp termin jest zachowany, jeżeli odwołanie zostanie złożone w placówce pocztowej operatora publicznego. Jednak zastrzeżenie to dotyczy wyłącznie przekazania odwołania Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych, a nie kopii tego odwołania zamawiającemu.
1) Dla osoby wykazywanej jako organ uprawniony do reprezentowania zagranicznego przedsiębiorcy oraz jako osoby reprezentującej zagranicznego przedsiębiorcy w oddziale przepisy ustawy Pzp (art. 24 ust. 1 pkt 4-8) nie przewidują obowiązku przedkładania w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego dokumentu potwierdzającego niekaralność takiej osoby.
1) Brak rozstrzygnięcia protestu w terminach, o których mowa w ust.1 i 2 art. 183 Pzp, uznaje się za jego oddalenie. 2) Rozstrzygnięciem protestu jest jego doręczenie wykonawcy, gdyż w innym przypadku rozstrzygniecie protestu dokonane przez zamawiającego i nie przekazane wykonawcy, nie wywołuje skutków prawnych.
1) Jeżeli nformacja o wynikach oceny ofert została zamieszczona na stronie internetowej Zamawiającego z opóźnieniem, to choć stanowi to naruszenie art. 92 ust. 2 ustawy Pzp, nie ma jednak wpływu na wynik postępowania.
1) Zgodnie z art. 179 ust. 1 dla skuteczności złożenia środka ochrony prawnej, czyli w tym przypadku tak protestu, jak i odwołania, konieczne jest wykazanie uszczerbku - rzeczywistego lub potencjalnego - w swoim interesie prawnym w uzyskaniu zamówienia, który to uszczerbek powstał na skutek naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
Udzielona odpowiedź przez zamawiającego na pytanie wykonawcy nie stanowi co do zasady zmiany specyfikacji istotnych warunków zamówienia, a jedynie stanowi wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (art. 38 ust.1 ustawy).
1) Wskazaną i wymaganą w przepisie art. 181 ust. 5 Pzp „jednoczesność przekazania kopii” należy rozumieć i interpretować na sposób dosłowny, jako przekazanie w tym samym czasie, momencie, bez zbędnej zwłoki, ale zawsze w nieprzekraczalnym trzydniowym terminie ustanowionym na przekazanie
Należy odróżnić fakt wniesienia wadium od udokumentowania jego wniesienia. Zamawiający winien mieć pewność, że wadium zostało wniesione w chwili otwarcia ofert. O ile w przypadku wniesienia wadium w pieniądzu istnieje możliwość sprawdzenia stanu konta przez Zamawiającego, o tyle w przypadku wnoszenia wadium w innych formach, niż pieniężna, fakt wniesienia wadium powinien wynikać wprost ze złożonych dokumentów.
Dokument potwierdzający wniesienie wadium nie może być uznany za treść oferty, bowiem dokument potwierdzający wniesienie wadium nie określa przyszłych postanowień umowy, a stanowi wyłącznie zabezpieczenie złożonej w postępowaniu oferty.
Wykonawca, który nie spełnia stawianego przez Zamawiającego warunku dotyczącego udziału w postępowaniu, winien zostać wykluczony z postępowania na podstawie przepisu art. 24 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp. Zamawiający zobowiązany jest do powtórzenia oprotestowanej czynności lub dokonania czynności bezprawnie zaniechanej niezwłocznie - jeżeli uwzględnił wszystkie zgłoszone w proteście żądania.
Wyroki Izby mogą nadawać się do egzekucji sądowej, gdy chodzi o rozstrzygnięcia co do istoty sprawy oraz w przedmiocie kosztów postępowania.Egzekucja wyroków Krajowej Izby Odwoławczej podlega przepisom Kodeksu postępowania cywilnego regulującym postępowanie egzekucyjne i przeprowadzana jest przez właściwe organy egzekucyjne.
Zamawiający ma obowiązek odrzucenia oferty, która zawiera błędy w obliczeniu ceny. Elementem ceny jest podatek VAT, zatem Zamawiający ma obowiązek przeprowadzić weryfikację również w tym zakresie. Ustawa Pzp nie stanowi jakiś szczególnych uprawnień dla zamawiającego w tym zakresie.