Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 29 listopada 2023 r., sygn. I SA/Bk 398/23

Podatek od nieruchomości; Podatkowe postępowanie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Dariusz Marian Zalewski, Sędziowie sędzia WSA Marcin Kojło (spr.),, asesor sądowy WSA Justyna Siemieniako, , po rozpoznaniu w Wydziale I na posiedzeniu niejawnym w dniu 29 listopada 2023 r. w trybie uproszczonym sprawy ze skargi P. SA w L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku z dnia 21 sierpnia 2023 r. nr 405.578/D-5/XXIV/22 w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za lata 2013-2017, odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2013-2017 oraz stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2013-2017 oddala skargę.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego

z dnia 21 sierpnia 2023 r. nr 405.578/D-5/XXIV/22 utrzymująca w mocy decyzję Prezydenta Miasta Białegostoku z dnia 15 listopada 2022 r. nr DFN-V.3120.3350.2018.GK wydaną w sprawie wniosku P. S.A. w L. (dalej również jako: "spółka") o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2013-2017.

Z akt sprawy wynika, że wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty z dnia

20 grudnia 2018 r. spółka skorygowała deklaracje podatkowe, w których wykazała nowe dane dotyczące budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (powierzchnia gruntów pozostała bez zmian): zwiększyła powierzchnię użytkową budynków i zmniejszyła wartość budowli. W uzasadnieniu powołała się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 grudnia 2017 r. (SK 48/15) i wyjaśniła, że w latach 2013-2017 błędnie wykazywała jako budowle obiekty, które spełniały wszystkie przesłanki uznania ich za budynki.

Z wyjaśnień spółki złożonych w trakcie postępowania wynikało,

że przedmiotem korekty były obiekty stacji transformatorowych składających się

z części budowlanej stacji (obudowa), rozdzielni SN, rozdzielni nN. W ocenie spółki wszystkie te elementy stanowią jedną całość, w związku z czym obiekt taki powinien być opodatkowany jako budynek, a jego podstawa opodatkowania powinna być powierzchnia mierzona po wewnętrznej długości ścian. Wykazane stacje transformatorowe wchodzą w skład sieci elektroenergetycznej. Spółka przedłożyła również wykaz obiektów objętych wnioskiem, uznawanych dotąd za budowle. Posiadane przez siebie stacje transformatorowe spółka podzieliła na dwie kategorie: murowane i kontenerowe. Jej zdaniem obie kategorie należy traktować jako budynki w rozumieniu przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00