Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 13 września 2023 r., sygn. II SA/Łd 514/23

Zagospodarowanie przestrzenne

Dnia 13 września 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Agnieszka Grosińska-Grzymkowska, Sędziowie Sędzia WSA Sławomir Wojciechowski, Asesor WSA Marcin Olejniczak (spr.), , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 13 września 2023 roku sprawy ze skargi P. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia 30 marca 2023 roku nr SKO.4150.107.2023 w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza K. z dnia 6 lutego 2023 roku, nr GP.6730.125.2022.2023; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi na rzecz skarżącej P. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. kwotę 500 (pięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łodzi, decyzją z 30 marca 2023 r., utrzymało w mocy decyzję Burmistrza K. z 6 lutego 2023 r., którą odmówiono P. spółce z o.o. w W. ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 5 MW wraz z infrastrukturą techniczną oraz magazynami energii na działkach nr [...] , [...] , [...] , położonych w obrębie [...] , w gminie K.

Kolegium, utrzymując w mocy wspomnianą decyzję Burmistrza K. z 6 lutego 2023 r. wyjaśniło, że wydana ona została wskutek wniosku inwestora z [...] listopada 2022 r. Organ dodał, że ze względu na charakter planowanego przedsięwzięcia prawidłowo zostało ono zakwalifikowane jako instalacja odnawialnego źródła energii, o której mowa w treści art. 2 pkt 13 lit.a ustawy o odnawialnych źródłach energii. W związku z tym, zgodnie z art. 61 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2022 r. poz. 503 ze zm. – u.p.z.p.), planowana inwestycja nie wymaga spełnienia warunków określonych w art. 61 ust. 1 pkt 1 i 2. Natomiast przeprowadzona przez organ pierwszej instancji ocena wymogów z art. 61 ust. 3-6 u.p.z.p. wykazała, iż planowane przedsięwzięcie nie spełnia warunku z art. 61 ust. 5 ustawy, czyli warunku zgodności z przepisami odrębnymi. Wniosek o ustalenie warunków zabudowy dla planowanej inwestycji dotyczy bowiem fragmentu działki czyli obszaru, którego nie można utożsamiać z "terenem inwestycji" w znaczeniu nadanym mu przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a ponadto do wniosku o ustalenie warunków zabudowy nie dołączono decyzji środowiskowej wymaganej dla przedmiotowej inwestycji. Okoliczność braku spełnienia jednego z warunków wymaganych do wydania pozytywnej decyzji skutkowała odmową ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji wnioskowanej przez inwestora. Organ, powołując się na orzecznictwo sądów administracyjnych wskazał, że podstawową zasadą, jaka rządzi postępowaniem w sprawie warunków zabudowy, jest zasada ustalania warunków zabudowy w odniesieniu do działki objętej wnioskiem, rozumianej jako całość nie zaś jedynie tej części, która w wyniku realizacji inwestycji będzie faktycznie zabudowana. Tymczasem w przedmiotowej sprawie wniosek o ustalenie warunków zabudowy, oprócz całej powierzchni działki nr [...] , dotyczy części działek ewidencyjnych [...] i [...] , tj. obszaru stanowiącego część terenu działek [...] i [...] , nieobjętego ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Dla części terenu działek [...] i [...] . w pasie na głębokość ok. 30,5 m 35,0 m od drogi (działka nr [...]) obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla północno wschodniej części gminy K., zatwierdzony uchwałą nr [...] Rady Miejskiej w K. z dnia 15 lipca 2022 r., jednak teren objęty wnioskiem o ustalenie warunków zabudowy w granicach działek [...] i [...] stanowi jedynie fragment terenu z części nieobjętej ustaleniami planu. Zdaniem Kolegium ów fakt przesądza o tym, że w realiach niniejszej sprawy nie mamy do czynienia z sytuacją, w której dopuszczalne jest ustalenie warunków zabudowy dla części działki ewidencyjnej, bowiem takowe dotyczyć może np. sytuacji, gdy część działki nieobjęta planem miejscowym jest w całości objęta wnioskiem inwestora. W takim przypadku przyjmuje się. że dla tej części nieruchomości, która nie jest objęta miejscowym planem może być wydana decyzja o warunkach zabudowy, co jednak nie stanowi reguły, lecz dotyczy jedynie sytuacji wyjątkowych. Te części które wnioskodawca wyłączył z działek nr [...] i [...] , stanowią grunt leśny (Ls V) o łącznej powierzchni 0,27 ha (0,15 ha dz. [...] , 0,12 ha dz. [...] ). Ten grunt leśny objęty jest planem urządzenia lasu dla obrębu [...] , sporządzonym na okres od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2028 r. Ustalenie warunków zabudowy dla działek [...] i [...] w pozostałej części. nieobjętej ustaleniami m.p.z.p., umożliwiłoby wprowadzenie zabudowy na przedmiotowy teren bez uzyskania odpowiedniej zgody na zmianę przeznaczenia gruntów leśnych na cele nieleśne. co naruszałoby przepisy ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2022 r. poz. [...] 9); Zgodnie z danymi z ewidencji gruntów powierzchnia w/w działek. nieobjęta ustaleniami planu wynosi ok. 3,31 ha. W związku z powyższym, ustalenie warunków zabudowy dla terenu nieobjętego planem miejscowym spowodowałoby. iż przekształceniu mógłby ulec teren o powierzchni większej niż 1,0 ha. Umowne wydzielenie przez inwestora w przedmiotowej sprawie, części działki jako terenu przeznaczonego stricte pod planowaną inwestycję, nie ma znaczenia prawnego, gdyż zgodnie z art. 52 ust. 2 pkt 1, w zw. z art. 64 ust. 1 u.p.z.p. określenie granic terenu objętego wnioskiem, dotyczy prawnych granic terenu inwestycji, tj. granic o przebiegu ustalonym w trybie przewidzianym odrębnymi przepisami, co wyklucza wskazywanie przez inwestora jako terenu inwestycji wyłącznie fragmentu działki ewidencyjnej, dla której mają być ustalone warunki zabudowy. Biorąc zatem pod uwagę, że minimalny teren inwestycji to działka ewidencyjna, organ uznał, że z punktu widzenia ustalenia warunków zabudowy to cała działka musi być oceniana jako powierzchnia terenu podlegająca przekształceniu związku z realizacją przedsięwzięcia. Wynika to chociażby z faktu, że decyzja o warunkach zabudowy nie przesądza o szczegółowej lokalizacji inwestycji. W praktyce więc ustalenie warunków zabudowy dla całej działki nie wykluczałoby zgody na jej zabudowę także w pozostałej części.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00