Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 21 marca 2023 r., sygn. II SA/Bd 85/23

Egzekucyjne postępowanie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jarosław Szulc Sędziowie Sędzia WSA Leszek Kleczkowski (spr.) Sędzia WSA Urszula Wiśniewska po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 21 marca 2023 r. sprawy ze skargi M. C. na postanowienie Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Bydgoszczy z dnia 30 listopada 2022 r. nr NEP.906.30.1.7.2022 w przedmiocie zarzutów w postępowaniu egzekucyjnym oddala skargę

Uzasadnienie

Upomnieniem z dnia [...] r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w M. wezwał skarżącą do wykonania obowiązku poddania dziecka szczepieniom ochronnym. W związku z niezrealizowaniem szczepień ochronnych w dniu [...] r. wierzyciel złożył do Wojewody [...] wniosek o egzekucję obowiązku poddania dziecka szczepieniom ochronnym, zgodnie z treścią obowiązku określonego w tytule wykonawczym nr [...].

W związku z powyższym skarżąca w dniu [...] r. zgłosiła zarzuty do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w M., które wydał w przedmiocie zgłoszonych zarzutów postanowienie z dnia [...] r. Wskutek złożonego zażalenia Inspektor Sanitarny postanowieniem z dnia [...] r. uchylił w całości postanowienie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w M. z dnia [...] r. i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia.

W dniu [...] r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w M. oddalił złożone zarzuty w sprawie egzekucji prowadzonej na podstawie tytułu wykonawczego z dnia [...] r., nr [...].

Po rozpatrzeniu wniesionego zażalenia, postanowieniem z dnia [...] r. Inspektor Sanitarny utrzymał w mocy zaskarżone postanowienie.

W odniesieniu do zarzutu naruszenia art. 33 § 2 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (dalej: "u.p.e.a."), "poprzez określenie obowiązku niezgodnie z treścią obowiązku wynikającą wprost z przepisu prawa" organ wyjaśnił, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (dalej: "u.z.z.z."), osoby przebywające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są zobowiązane, na zasadach określonych w ustawie, do poddawania się szczepieniom ochronnym. Na podstawie delegacji zawartej w art. 17 ust. 10 pkt 1 i pkt 2 u.z.z.z, Minister Zdrowia wydał rozporządzenie z dnia 18 sierpnia 2011 r. w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych ze wskazaniem, kto i w jakich sytuacjach podlega szczepieniu ochronnemu przeciw konkretnej chorobie, w tym - jeśli chodzi o dzieci - w jakim okresie ich życia. Zdaniem organu, wbrew twierdzeniom podnoszonym przez skarżącą, z przepisów przywołanych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w M. można wyinterpretować normę prawną, która ustanawia obowiązek poddania dziecka szczepieniu ochronnemu, tzn. określa wszystkie istotne cechy danego obowiązku, tj. podmiot na którym ten obowiązek ciąży, okoliczności, w których obowiązek ten się aktualizuje oraz jego zakres. Dalej organ podkreślił, że obowiązek poddania się obowiązkowym szczepieniom ochronnym wynika z mocy przepisów ustawowych. Przy czym, wykonanie tego obowiązku z mocy prawa zabezpieczone jest przymusem administracyjnym, co oznacza, że jest on bezpośrednio wykonalny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00