Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 7 lutego 2023 r., sygn. III SA/Gl 900/22

Oświata

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Herman (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Dorota Fleszer, Sędzia WSA Marzanna Sałuda, Protokolant Sekretarz sądowy Małgorzata Wasik, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 lutego 2023 r. sprawy ze skargi Gminy Z. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 14 września 2022 r. nr NPII.4131.761.2022 w przedmiocie powierzenia stanowiska dyrektora szkoły podstawowej oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżonym rozstrzygnięciem nadzorczym z 14 września 2022 r., nr NPII.4131.1.761.202,2 Wojewoda Śląski stwierdził nieważność zarządzenia Prezydenta Miasta Z. z 26 lipca 2022 r., nr [...], w sprawie powierzenia P. P. funkcji dyrektora Szkoły [...] nr [...] im. [...] w Z. w okresie od 1 września 2022 r. do 31 sierpnia 2027 r., jako sprzecznego z art. 63 ust. 12 w zw. z art. 51 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1082, dalej: u.p.o.), w zw. z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (t.j. Dz. U. z 1997 r., nr 78, poz. 483 ze zm.).

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewoda Śląski wskazał, że uregulowany w art. 63 u.p.o., a w szczególności jego ust. 10, 12 i 13 tryb powierzenia stanowiska dyrektora szkoły wymaga dla swej skuteczności współdziałania organu wykonawczego danej jednostki samorządu terytorialnego zarówno z organem sprawującym nadzór pedagogiczny (czyli właściwym kuratorem oświaty), jak również z radą szkoły i radą pedagogiczną. Podkreślił nadto, że ustawodawca w sposób odmienny uregulował kwestię skutków prawnych obu form współdziałania wskazanych w art. 63 ust. 12 ustawy. O ile bowiem stanowisko rady szkoły oraz rady pedagogicznej ma jedynie charakter niewiążącej opinii, to już stanowisko kuratora oświaty przybiera formę porozumienia, co oznacza, że ma ono dla organu prowadzącego szkołę charakter wiążący. Innymi słowy, negatywne stanowisko organu sprawującego nadzór pedagogiczny uniemożliwia organowi wykonawczemu gminy powierzenie funkcji dyrektora określonej osobie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00