Wyrok WSA w Warszawie z dnia 16 stycznia 2023 r., sygn. III SA/Wa 2282/22
Interpretacje podatkowe; Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Jarosław Trelka, Sędziowie asesor WSA Tomasz Grzybowski (sprawozdawca) sędzia WSA Włodzimierz Gurba, Protokolant sekretarz sądowy Cezary Ciwiński, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 stycznia 2023 r. sprawy ze skargi B. sp. z o.o. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 sierpnia 2022 r. nr 0114-KDIP4-2.4012.245.2022.2.MC w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz B. sp. z o.o. z siedzibą w W. kwotę 697 zł (słownie: sześćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Przedmiotem sporu jest interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 sierpnia 2022 r., w której uznano za nieprawidłowe stanowisko B. spółki z o.o. z siedzibą w W. (skarżąca) odnośnie do jej pytania, czy w przypadku wystawienia noty uznaniowej dokumentującej rabat pośredni udzielany na rzecz nabywcy niebezpośredniego w odniesieniu do zbywanych przez spółkę towarów w postaci produktów leczniczych, wyrobów medycznych oraz środków ochrony roślin, powinna dokonywać obniżenia podatku należnego według stawki VAT obowiązującej na datę wystawienia noty uznaniowej, potwierdzającej spełnienie warunku do wypłaty premii pieniężnej, bez względu na fakt czy towary będące podstawą do premii pieniężnej zostały nabyte przed czy po dacie zmiany stawki VAT?
Z motywów interpretacji wynika, że spółka otrzymała już interpretację indywidualną odnoszącą się do zbliżonego stanu faktycznego, niemniej nie dotyczyła ona przypadku zmiany stawki VAT, stąd też uznano za stosowne ponowne wystąpienie z pytaniem w ww. zakresie (s. 4 interpretacji). Istota wypowiedzi organu sprowadza się jednak do kwestii, czy skarżąca co do zasady może obniżyć podstawę opodatkowania z tytułu premii pieniężnych wypłacanych niebezpośrednim nabywcom jej produktów leczniczych, tj. aptekom, sklepom, supermarketom (nabywcy niebezpośredni), które nabywają te towary od dystrybutorów, tj. hurtowni (nabywcy bezpośredni - dystrybutorzy). W stanie faktycznym sprawy kluczowe są wobec tego następujące okoliczności (szczegółowo opisane na s. 1-9 interpretacji):