Wyrok WSA w Warszawie z dnia 29 października 2013 r., sygn. III SA/Wa 2209/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Małgorzata Długosz-Szyjko (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Marek Krawczak, sędzia WSA Beata Sobocha, Protokolant referent stażysta Karol Kodym, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 października 2013 r. sprawy ze skargi L. S.A. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] sierpnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę
Uzasadnienie
L. S.A. z siedzibą w W. (dalej: "Skarżąca", "Spółka") wnioskiem z 28 maja 2010 r. zwróciła się do Ministra Finansów o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług (dalej: "VAT") w zakresie możliwości obniżenia obrotu oraz kwoty podatku należnego w sytuacji braku potwierdzenia otrzymania faktury korygującej.
W przedmiotowym wniosku Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:
Skarżąca dokonuje transakcji sprzedaży towarów na rzecz podmiotów krajowych. Transakcje dokumentuje fakturami VAT, które często podlegają korekcie. Spółka uznała, że w stanie prawnym obowiązującym do 30 listopada 2008 r. była uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania z tytułu wystawienia faktury korygującej także w przypadku, gdy nie posiadała potwierdzenia odbioru takiej faktury przez kontrahenta. Spółka powołała się na art. 29 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm. - dalej "u.p.t.u.") w brzmieniu obowiązującym do 30 listopada 2008 r., § 16 ust. 4 zdanie drugie rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 95, poz.798 ze zm. - dalej: ,,rozporządzenie z 2005 r."). Spółka uznała, że podstawą do obniżenia podatku jest fakt obniżenia obrotu, natomiast § 16 ust. 4 rozporządzenia z 2005 r. wprowadzający dodatkowe warunki do obniżenia podatku, został uznany za niekonstytucyjny (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 11 grudnia 2007 r., sygn. akt U 6/06).