Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 20 grudnia 2022 r., sygn. VII SA/Wa 921/22

Budowlane prawo

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Cieśla, , Sędzia WSA Włodzimierz Kowalczyk, Asesor WSA Anna Milicka-Stojek (spr.), po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 20 grudnia 2022 r. sprawy ze skargi K K na postanowienie Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 14 marca 2022 r. nr 459/22 w przedmiocie wstrzymania robót budowlanych oddala skargę

Uzasadnienie

Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej jako "organ" lub "WINB") postanowieniem z 14 marca 2022 r. nr 459/2022 utrzymał w mocy postanowienie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w S. (dalej jako "PINB") z [...] lutego 2022 r. nr [...] wstrzymujące K. K. (dalej jako "skarżący") budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego zlokalizowanego na dz. nr [...], położonej w miejscowości C., gmina S. oraz informujące o możliwości złożenia wniosku o legalizację i zasadach obliczania opłaty legalizacyjnej.

Postanowienie wydane zostało w następującym stanie faktycznym i prawnym:

PINB postanowieniem z [...] lutego 2022 r., działając na podstawie art. 48 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.), powoływanej dalej jako "P.b.", wstrzymał skarżącemu budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego zlokalizowanego na przedmiotowej działce oraz poinformował o możliwości złożenia wniosku o legalizację i zasadach obliczania opłaty legalizacyjnej. W uzasadnieniu postanowienia wskazał, że w dniu 6 grudnia 2021 r. otrzymał pismo Starosty [...], w którym zwrócono się o zbadanie, czy ww. budynek mieszkalny został wybudowany zgodnie z przepisami. W trakcie czynności kontrolnych przeprowadzonych w dniu 5 stycznia 2022 r. stwierdzono, "(...) że na ww. działce znajduje się m.in. budynek mieszkalny jednorodzinny, konstrukcji drewnianej, parterowy z poddaszem użytkowym, bez podpiwniczenia, dachem dwuspadowym krytym blachą trapezową o wym. rzutu 13,00 x 12,68 m (...)". Skarżący oświadczył do protokołu, że "budynek pobudowałem ok. 10 lat temu bez pozwolenia na budowę ponieważ Wydział Rolnictwa nie wyraził zgody z produkcji leśnej (wyłączenie) o co starałem się od 2005 r., tj. po zakupie działki, dlatego nie mogłem uzyskać pozwolenia na budowę. Ponadto oświadczam, że w 2013 r. do budynku został podłączony prąd. Wodę czerpię ze studni głębinowej (...) Oświadczam ponadto, że byłem wezwany przez Urząd Gminy w S. w celu nadania numeru posesji w 2015 r. i pracownicy Urzędu wiedzieli, że tu stoi budynek oraz nałożono na mnie podatek od nieruchomości (...)". Mając na uwadze powyższe w dniu 11 stycznia 2022 r. wszczęto z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie ww. budynku mieszkalnego jednorodzinnego, jednocześnie instruując, że strony mogą zapoznać się ze zgromadzonym materiałem dowodowym. W dniu 17 stycznia 2022 r. wpłynęło pismo skarżącego, do którego dołączono, m.in. wymianę korespondencji z Wójtem Gminy S., decyzję regulującą wymiar podatków od nieruchomości, rolnego i leśnego, stawkach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zawiadomienie o oznaczeniu budynku numerem porządkowym, umowę sprzedaży energii elektrycznej z 2013 r., warunki przyłączenia energii elektrycznej z 2012 r., zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały. Z kolei Starosta [...] w odpowiedzi na wezwanie PINB, w dniu 27 stycznia 2022 r. poinformował, że w posiadanych rejestrach brak jest akt sprawy dotyczącej budowy ww. budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Na podstawie tak zebranego materiału dowodowego PINB stwierdził, że skarżący wybudował budynek mieszkalny jednorodzinny nie uzyskując pozwolenia na budowę, o którym mowa w art. 28 P.b., co stanowi samowolę budowlaną. Z uwagi przy tym na to, że budowa obiektu została zakończona około 2012 r., nie podlega art. 49f P.b. (uproszczone postępowanie legalizacyjne). W tej sytuacji konieczne było wydanie postanowienia na podstawie art. 48 P.b.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00