Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 8 grudnia 2022 r., sygn. II SA/Ol 716/22

Administracyjne postępowanie; Budowlane prawo

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora (spr.) Sędziowie sędzia WSA Marzenna Glabas asesor WSA Grzegorz Klimek po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 8 grudnia 2022 r. sprawy ze skargi A. P.1 i A. P.2 na postanowienie Warmińsko-Mazurskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie wstrzymania robót budowlanych I. uchyla zaskarżone postanowienie; II. zasądza od organu na rzecz skarżących kwotę 100 zł (sto złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Postanowieniem z 13 czerwca 2022 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej jako: "PINB" lub "organ I instancji"), na podstawie art. 48 ust. 1 pkt 2, art. 48 ust. 5, art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity na dzień wydania rozstrzygnięcia - Dz.U. z 2021 r. poz.2351 ze zm., dalej jako: P.b.) oraz art. 123 § 1 i 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. z 2021 r. poz. 735 ze zm., dalej jako: k.p.a.), nakazał A.P.1 i A. P.2 (dalej jako: "inwestorzy" lub "strona skarżąca") wstrzymanie robót związanych z wykonaniem obiektu letniskowego typu "holenderskiego" wraz z dobudowaną wiatą drewnianą w miejscowości S., gmina I. na działce nr (...), obręb (...) S. bez wymaganej zgody właściwego organu.

W uzasadnieniu podniesiono, że postępowanie w niniejszej sprawie zostało wszczęte 29 kwietnia 2022 r. Podczas przeprowadzonej kontroli stwierdzono, że na terenie wskazanej wyżej działki, stanowiącej własność inwestorów, znajduje się parterowy obiekt rekreacyjny typu przyczepa "Holenderska" wraz z drewnianą wiatą. Przedmiotowy obiekt wyposażony jest w instalację elektryczną i instalację wodociągową. W sąsiedztwie obiektu znajduje się zbiornik sanitarny z przepompownią ścieków, podłączony do sieci gminnej. Opisywany obiekt posadowiony jest częściowo na kołach i wspornikach metalowych o wymiarach 11,50m x 3,70m i wysokości 2,50m. Wiata dostawiona jest od strony jeziora, tj. północno-zachodniej i jest wsparta na słupkach drewnianych, posiada dach jednospadowy, drewniany, krokwiowy, pokryty płytą "OSB" i blachodachówką. Ponadto stwierdzono, że przedmiotowa wiata jest usytuowana od linii brzegowej jeziora w odległości 28,50m, od ogrodzenia działki nr (...) - 1,85m, natomiast od ogrodzenia działki nr (...) - 15,30m. Organ I instancji wskazał, że zgodnie z przepisami P.b., realizacja przedmiotowego obiektu rekreacyjnego wymaga wcześniejszego zgłoszenia wykonania robót do właściwego organu. Powołując się na orzecznictwo sądów administracyjnych wskazano, że ustawione na gruncie przyczepy turystyczne, niespełniające w danej chwili pierwotnej funkcji transportowo-komunikacyjnej, uznaje się za obiekty budowlane. Przyjmuje się także, że przystosowanie określonego przedmiotu do tego, aby przemieszczać go po drogach jako przyczepa nie przesądza, że nie może być on uznany za obiekt budowlany, w szczególności tymczasowy obiekt budowlany, po ustawieniu go na gruncie. W ocenie organu I instancji znajdująca się na terenie wskazanej działki przyczepa kempingowa stanowi obiekt, który jest nietrwale związany z gruntem, jednakże pełni funkcję budynku dla celów rekreacji indywidualnej. Jeżeli bowiem przyczepa kempingowa została ustawiona na działce i nie została także dopuszczona do ruchu drogowego, a ponadto została do niej doprowadzona energia elektryczna, jak i została do niej dobudowana wiata drewniana, na którą prowadzi bezpośrednio wyjście z przyczepy kempingowej, oznacza to, że jest to obiekt budowlany, służący celom rekreacyjno-wypoczynkowym i w związku z tym, wymaga on zgłoszenia budowy do właściwego organu. Organ I instancji zaznaczył przy tym, że w niniejszej sprawie należy mieć również na uwadze nieprzekraczające linie zabudowy określone w Miejscowym Planie Szczegółowego Zagospodarowania Przestrzennego Wsi S., gmina I. oraz odległość do linii brzegowej jeziora wynikające z warunków Parku Krajobrazowego Pojezierza I. W związku z tym, że w niniejszej sprawie inwestorzy nie zgłosili budowy przedmiotowego obiektu do właściwego organu, zastosowanie znajduje przepis art. 48 ust. 1 pkt 2 P.b. odnoszący się do obiektów wybudowanych samowolnie. Ponadto organ I instancji pouczył inwestorów o możliwości złożenia wniosku o legalizację przedmiotowego obiektu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00