Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 24 sierpnia 2022 r., sygn. III SA/Gl 70/22

Samorząd terytorialny

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzanna Sałuda, Sędziowie Sędzia WSA Dorota Fleszer, Sędzia WSA Magdalena Jankiewicz (spr.), Protokolant Monika Rał, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 sierpnia 2022 r. sprawy ze skargi Wojewody [...] na uchwałę Rady Miasta T. z dnia 25 lutego 2021 r. nr [...] w przedmiocie utworzenia jednostki organizacyjnej miasta T. o nazwie: [...] Dom Pomocy Społecznej "D" stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.

Uzasadnienie

Skargą z 21 grudnia 2021r. Wojewoda Śląski wniósł o stwierdzenie nieważności uchwały Nr XXV/499/21 Rady Miasta T. z 25 lutego 2021 r. w sprawie utworzenia jednostki organizacyjnej miasta o nazwie: Tyski Dom Pomocy Społecznej "D", jako niezgodnej z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305) w związku z art. 1 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym i art. 57 ust. 1 pkt 1 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268) w związku z art. 7, art. 16 ust. 1, art. 87 ust. 1 i art. 166 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.

Uchwałę doręczono organowi nadzoru 1 marca 2021r.

W uzasadnieniu skargi podniósł, że na sesji 25 lutego 2021 r. Rada Miasta przyjęła uchwałę Nr XXV/499/21 w sprawie utworzenia jednostki organizacyjnej miasta o nazwie: Tyski Dom Pomocy Społecznej "D". W § 1 ust. 1 uchwały Rada wskazała, że siedziba DPS mieści się w K., a więc na terenie innej gminy. Podstawę prawną do podjęcia uchwały Rada wywiodła z przepisu art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h oraz art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o finansach publicznych oraz art. 57 ust. 1 pkt 1 ustawy o pomocy społecznej. Odnośnie powołanych przepisów skarżący Wojewoda stwierdził jednak, że żaden z nich nie upoważnia jednostki samorządu terytorialnego do tworzenia jednostki organizacyjnej gminy z siedzibą poza jej terytorium. Granice działania gminy, a tym samym jej organów wyznacza art. 1 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym. W rozumieniu tego przepisu gmina to wspólnota samorządowa, którą tworzą mieszkańcy gminy, oraz odpowiednie terytorium. Zatem do tych elementów (wspólnoty samorządowej i terytorium) będzie ograniczone publiczne władztwo gminy i jej organów i na tym tylko terytorium gmina może działać, sprawować władztwo publiczne i tu posiada prawo stanowienia powszechnie obowiązujących przepisów prawnych, przepisów porządkowych, podatków i opłat lokalnych. Zgodnie bowiem z art. 16 i art. 165 Konstytucji oraz z art. 1 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym właściwość gminy obejmuje wyłącznie jej terytorium. Stąd też jednostki organizacyjne tworzone celem wykonywania zadań gminy mogą mieć swą siedzibę wyłącznie na obszarze gminy, która ją tworzy, albowiem granice władztwa tej gminy (a jednocześnie granice działania jej jednostek organizacyjnych) związane są jej granicami terytorialnymi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00