Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 10 sierpnia 2022 r., sygn. II SA/Gl 861/22

Czystość i porządek; Samorząd terytorialny

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Edyta Kędzierska, Sędzia WSA Rafał Wolnik, Protokolant specjalista Anna Trzuskowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 sierpnia 2022 r. sprawy ze skargi Gminy Gierałtowice na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 13 kwietnia 2022 r. nr NPII.4131.1.342.2022 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie regulaminu utrzymania porządku i czystości w gminie oddala skargę.

Uzasadnienie

Uchwałą nr XXLV/333/2022 z dna 9 marca 2022 r, wydaną na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.jedn. Dz.U. z 2021 r., poz. 1272) oraz art. 3 ust. 2d oraz art. 4 ust. 2a pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.jedn. Dz.U. z 2021 r., poz. 888 ze zm.) Rada Gminy Gierałtowice uchwaliła zmiany do Uchwały Nr XXXIII/246/2021 z dnia 31 marca 2021r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gierałtowice.

Pismem z dnia 13 kwietnia 2022 r. Wojewoda Śląski, działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wydał rozstrzygnięcie nadzorcze nr NPII.4131.1.342.2022 stwierdzając nieważność wymienionej powyżej uchwały nr XXLV/333/2022 z dna 9 marca 2022 r. w całości jako sprzecznej z art. 4 ust. 2 pkt 1 lit.b w związku z art. 3 ust. 2 pkt 6, ust. 2c ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w związku z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 1997 r., poz. 483 ze zm.).

W uzasadnieniu organ nadzoru przywołał obowiązujące i przywołane przez gminę w podstawie prawnej uchwały przypisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, a następnie przytoczył zmiany wprowadzone zakwestionowaną uchwałą do obowiązującego Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy. Po dokładnym omówieniu wskazanych przepisów ustawy odnosząc je do zakwestionowanych uchwałą zmieniającą zapisów wskazał, że uwzględniając przepisy ustawy organ nadzoru stoi na stanowisku, iż o ile na podstawie art. 3 ust. 2d ustawy gmina może przy spełnieniu wymagań ustawowych, postanowić, że od właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi (którzy podali w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi informacje, o których mowa w art. 6m ust. 1b pkt 7) oraz korzystają ze zwolnienia w części z opłaty za gospodarowania odpadami komunalnymi, o którym mowa w art. 6k ust. 4a a regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy przewiduje zwolnienie w całości z obowiązku posiadania pojemnika lub worka na te odpady, nie odbiera się odpadów komunalnych - bioodpadów, to brak jest podstaw do równoczesnego pozbawienia właścicieli tych nieruchomości z możliwości korzystania z punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych w zakresie pozbywania się odpadów komunalnych - bioodpadów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00