Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 24 maja 2022 r., sygn. II SA/Op 111/22

Planowanie przestrzenne; Prawo miejscowe

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Sędziowie Sędzia WSA Beata Kozicka Sędzia WSA Krzysztof Sobieralski (spr.) Protokolant Marta Gajowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 maja 2022 r. sprawy ze skargi Gminy Opole na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Opolskiego z dnia 4 lutego 2022 r., nr IN.I.743.4.2022.KM w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oddala skargę.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi Gminy Opole (dalej jako "skarżąca") jest rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Opolskiego (dalej jako "Wojewoda" bądź "organ nadzoru") z dnia 4 lutego 2022 r., nr IN.I.743.4.2022.KM, stwierdzające nieważność uchwały Rady Miasta Opola z dnia 29 grudnia 2021 r., Nr XLIX/927/21, w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "ulica Budowlanych I" w Opolu.

Jak wynika z akt sprawy, zaskarżonym rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewoda Opolski, działając na podstawie art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 ze zm.), zwanej dalej w skrócie: "u.s.g.", stwierdził nieważność uchwały Rady Miasta Opola z dnia 29 grudnia 2021 r., Nr XLIX/927/21, w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "ulica Budowlanych I" w Opolu w zakresie terenów oznaczonych na rysunku planu symbolami 1MW/U, 1U, 2U oraz odpowiadających im ustaleń w treści uchwały: § 5 ust. 1 (karta terenu nr 001), § 5 ust. 4 (karta terenu nr 004), § 5 ust. 5 (karta terenu nr 005) - z powodu istotnego naruszenia prawa. W uzasadnieniu organ nadzoru wskazał, że kwestionowany akt narusza zasady sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego poprzez zignorowanie wiążącego charakteru przepisów Studium, czyli narusza art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2021 r. poz. 741 ze zm.). Wojewoda uznał za sprzeczne z postanowieniami Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Opola, przyjętego uchwałą Rady Miasta Opola, Nr LXVI/1248/18, z dnia 5 lipca 2018 r., ustalenie maksymalnej intensywności zabudowy na terenie oznaczonym jako 1U i 2U oraz przekroczenie maksymalnej wysokości zabudowy na terenie oznaczonym jako 1MW/U. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego znajduje się w granicy dwóch jednostek urbanistycznych: 17 Zakrzów oraz 28 Stare Miasto. Organ nadzoru przeanalizował wskaźniki i parametry w odniesieniu do poszczególnych funkcji jakie zostały przydzielone. Tereny o symbolu 1MW/U, 1U i 2U położone są w granicy strefy usługowej 17.3.U. Dla terenu o symbolu 1MW/U ustalono w planie wysokość zabudowy do 40m, gdy zapisy Studium dopuszczają dla strefy usługowej (17.3.U) wartości graniczne przyjęte dla zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i zabudowy usługowej (s. 212 Studium) wysokości zabudowy 12-15m. Dla terenu o symbolu 1U ustalono w planie maksymalny wskaźnik intensywności zabudowy o wartości 2,5, gdy zapisy Studium dopuszczają dla sfery usługowej (17.3.U) graniczne wartości przyjęte dla zabudowy usługowej (s. 212 Studium) o wartości do 2,0. Podobna sytuacja dotyczy terenu o symbolu 2U, dla którego ustalono w planie miejscowym maksymalny wskaźnik intensywności zabudowy na poziomie do 2,4, gdy zapisy Studium dopuszczają dla strefy usługowej (17.3.U) graniczne wartości przyjęte dla zabudowy usługowej (s. 212 Studium) jako maksymalny wskaźnik intensywności zabudowy o wartości do 2,0. Dalej organ nadzoru wskazał, że stwierdzone odstępstwo od polityki przestrzennej w zakresie wskaźników dla terenów zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej lub zabudowy usługowej (1MW/U) i zabudowy usługowej (1U i 2U) nie znajduje uzasadnienia ani w stanie istniejącym, ani we wcześniejszych ustaleniach miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Wojewoda dokonał analizy zapisów poprzedniego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przyjętego uchwałą nr XXXIV/520/12 Rady Miasta Opola z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w rejonie ulic: Budowlanych i Nysy Łużyckiej w Opolu. Na podstawie wyników przeprowadzonej analizy stwierdził, że w planie tym ustalono maksymalną intensywność zabudowy na identycznym poziomie jak ma to miejsce w Studium. Dalej Wojewoda wskazał, że wskaźniki zabudowy wprowadzone zapisami planu objętego postępowaniem nadzorczym odbiegają o 20-25% od wskaźników maksymalnych przewidzianych w zapisach Studium. Jednocześnie organ nadzoru - w nawiązaniu do wyjaśnień złożonych w toku postępowania nadzorczego - wskazał, że za naruszającą ustalenia Studium uznał nie zmianę przeznaczenia terenu o symbolu 1MW/U z zabudowy usługowej (3U), jak to było ustalone w planie z 2012 r., na zabudowę mieszkaniową wielorodzinną lub zabudowę usługową, lecz jedynie wskaźniki zabudowy, jakie zostały ustalone dla tego terenu. Z tego względu za chybiony uznano argument zgłaszany przez Miasto o konieczności uszanowania obecnej polityki państwa (Rządowy Program Mieszkanie Plus) w zakresie mieszkalnictwa i realizacji polityki przestrzennej Studium w zakresie sukcesywnego przekształcania obszaru w kierunku mieszkaniowym i usługowym. Natomiast ustalenie maksymalnej wysokości zabudowy do 40m na terenie o symbolu 1MW/U, dla którego poprzedni plan z 2012 r. dopuszczał wysokość zabudowy w przedziale od 7 do 20m, a obowiązujące Studium z 2018 r. ustala tę wysokość w przedziale 12-15m należy uznać za istotną modyfikację tego wskaźnika. Zdaniem Wojewody, podwojenia maksymalnej wysokości zabudowy dopuszczonej na tym terenie nie można uznać za zgodną z polityką przyjętą w Studium.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00