Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 30 kwietnia 2013 r., sygn. III SA/Łd 260/13

 

Dnia 30 kwietnia 2013 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Monika Krzyżaniak Sędziowie Sędzia NSA Teresa Rutkowska Sędzia WSA Ewa Alberciak (spr.) Protokolant sekr. sąd. Dominika Ratajczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 kwietnia 2013 roku sprawy ze skargi Gminy Łódź na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Łódzkiego z dnia 28 grudnia 2012 r. nr PNK-I.4131.1303.2.2012 w przedmiocie uchylenia uchwały w sprawie skargi Komisji Międzyzakładowej NSZZ "Solidarność" w MPK Łódź Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oddala skargę.

Uzasadnienie

Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 28 grudnia 2012 r., PNK-I.4131.1303.2.2012, wydanym na podstawie art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.), Wojewoda Łódzki stwierdził nieważność uchwały nr LII/1068/12 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie uchylenia uchwały nr XXVIII/445/11 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 14 grudnia 2011 r. w sprawie skargi Komisji Międzyzakładowej "A" w "B" w Ł.

W uzasadnieniu powyższego rozstrzygnięcia organ nadzoru wyjaśnił, że uchwałą nr LII/1068/12 w Łodzi z dnia 21 listopada 2012 r. Rada Miejska uchyliła własną uchwałę nr XXVIII/445/11 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 14 grudnia 2011 r., w której uznała za bezzasadną skargę Komisji Międzyzakładowej "A" w "B" Sp. z o.o. w Ł. na Prezydenta Miasta [...].

Wojewoda Łódzki stwierdził, że powyższa regulacja w sposób istotny narusza prawo, a w szczególności art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w myśl którego organy władzy działają na podstawie i w granicach prawa. Oznacza to, iż każde działanie organu władzy musi mieć oparcie w obowiązującym prawie.

Zdaniem organu nadzoru ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, ani ustawa o samorządzie gminnym nie przewidują możliwości ponownego rozpatrzenia przez radę gminy skargi (złożonej w trybie art. 229 k.p.a.) załatwionej w ustawowym terminie. Istnieje możliwość ponownego rozpatrzenia skargi - wynikająca z art. 239 § 1 k.p.a., gdy skarżący ponowi skargę. W przedmiotowej sytuacji nie było ponownej skargi ponownej skargi Międzyzakładowej Komisji. W państwie demokratycznym normy prawne określają kompetencje, zadania i tryb postępowania organów władzy, wyznaczając tym samym granice ich działania. O ile jednostka ma swobodę działania zgodnie z zasadą, że co nie jest wyraźnie zabronione przez prawo, jest dozwolone, to organy władzy publicznej mogą działać tylko tam i o tyle, o ile prawo je do tego upoważnia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00