Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 5 maja 2022 r., sygn. III SA/Gl 1590/21

Samorząd terytorialny

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Krzysztof Wujek, Sędziowie Sędzia WSA Dorota Fleszer, Sędzia WSA Barbara Orzepowska-Kyć (spr.), Protokolant Referent-stażysta Julia Lewandowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 maja 2022 r. sprawy ze skargi Wojewody Śląskiego na uchwałę Rady Miasta Mysłowice z dnia 27 stycznia 2011 r. nr VI/32/11 w przedmiocie trybu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego 1. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części określonej w Załączniku do uchwały w rozdziale 2 pkt 1 ust. 1 lit. i ) oraz j) jak również w rozdziale 3 pkt 1; 2. w pozostałym zakresie skargę oddala.

Uzasadnienie

Wojewoda Śląski (dalej: organ nadzoru) działając na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1372, dalej u.s.g.) wniósł skargę na uchwałę Nr VI/32/11 Rady Miasta Mysłowice z 27 stycznia 2011 r. w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego w Mysłowicach (dalej: ZI) oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania.

W skardze organ nadzoru wniósł o stwierdzenie nieważności uchwały Rady Miasta Mysłowice (dalej: Rady) jako sprzecznej z art. 9a ust. 15 ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. nr 180, poz. 1493, dalej u.p.p.r.).

W uzasadnieniu skargi organ nadzoru zarzucił, że:

1. W rozdziale II pkt 1 załącznika do uchwały, Rada ustalając tryb powołania ZI, a nie jego członków, istotnie naruszyła przepis art. 9a ust. 15 u.p.p.r., dając dla Prezydenta Miasta kompetencje do powołania ZI w drodze zarządzenia. Stanowi to, wykroczenie poza ramy delegacji ustawowej, obligującej organ stanowiący do określania trybu i sposobu powoływania i odwołania członków zespołu, a nie samego zespołu, a także powielenie unormowania ustawowego określonego w treści art. 9a ust. 2 ustawy. Tymczasem ustawa sama wskazuje organ właściwy do powołania zespołu, natomiast od uchwałodawcy wymaga określenia trybu i sposobu powoływania jego członków, rozumianego jako ustalony porządek, zwyczaj załatwiania określonych spraw, metodę postępowania, sposób, system - prowadzący do wyłonienia określonych kandydatur, a w konsekwencji ich powołania. Brak takich unormowań w uchwale, czyni system powoływania i odwoływania członków ZI niekompletnym, uniemożliwiając właściwe wykonanie ustawy, samą zaś uchwałę niezgodną z prawem.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00