Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 17 grudnia 2021 r., sygn. IV SA/Po 962/21

Administracyjne postępowanie; Pomoc społeczna

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Grossmann Sędzia WSA Maciej Busz Asesor sądowy WSA Sebastian Michalski (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 17 grudnia 2021 r. sprawy ze skargi E. R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] sierpnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta G. z dnia [...] kwietnia 2021 roku numer: [...], 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącej E. R. kwotę [...]zł (słownie: [...]) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

E. R., reprezentowana przez pełnomocnika w osobie radcy prawnego, pismem z dnia [...] marca 2021 roku, złożone w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w G., wystąpiła z żądaniem ustalenia prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką sprawowaną nad niepełnosprawnym mężem R. R..

Prezydent Miasta G., decyzją z dnia [...] kwietnia 2021 roku (nr [...]), odmówił przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego.

W uzasadnieniu decyzji organ wyjaśnił, że podopieczny w momencie powstania niepełnosprawności miał 59 lat. Świadczenie pielęgnacyjne przysługuje, jeżeli niepełnosprawność powstała do ukończenia 18 roku życia lub w trakcie nauki, jednak nie później niż do ukończenia 25 roku życia. Organ uznał, że jest związany treścią art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych, bo wyrok Trybunału Konstytucyjnego nie oznacza uchylenia tej podstawy prawnej, a ustawodawca nie podjął działań legislacyjnych eliminujących stan niekonstytucyjności.

Organ ustalił, że wnioskodawczyni pobiera świadczenia emerytalne. Natomiast świadczenie pielęgnacyjne nie przysługuje, gdy osoba sprawująca opiekę ma ustalone prawo do emerytury (art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy o świadczeniach rodzinnych).

W uzasadnieniu odmowy przyznania świadczenia Prezydent Miasta G. wyjaśnił, że nabycie prawa do emerytury wynika z mocy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i jest ustalane po złożeniu wniosku. Z kolei świadczenie pielęgnacyjne jest przyznawane na skutek rezygnacji z zatrudnienia, a nie z tytułu rezygnacji ze świadczenia emerytalnego. Istnieje ścisły związek pomiędzy rezygnacją z zatrudnienia a uzyskaniem prawa do świadczenia pielęgnacyjnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00