Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 28 grudnia 2021 r., sygn. II SA/Ol 745/21

Administracyjne postępowanie; Budowlane prawo

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Adam Matuszak (spr.) Sędziowie sędzia WSA Ewa Osipuk sędzia WSA Tadeusz Lipiński po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 28 grudnia 2021 r. sprawy ze skargi A. W. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia "[...]" r., nr "[...]" w przedmiocie uchylenia decyzji o rozbiórce werandy I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; II. zasądza od Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz A. W. kwotę 997zł (dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Decyzją z "[...]" r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowanego w "[...]" (dalej: "PINB", "organ pierwszej instancji"), po rozpoznaniu wniosku A.W. (dalej: "skarżąca"), odmówił uchylenia na podstawie art. 155 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, z późn. zm.), dalej: "k.p.a.", decyzji Kierownika Urzędu Rejonowego w "[...]"z "[...]"r., nakazującej Przedsiębiorstwu "[...]"- zarządcy budynku przy ul. "[...]"rozbiórkę werandy dobudowanej bez wymaganego pozwolenia do budynku przy ul. "[...]".

W uzasadnieniu decyzji podał, że decyzja z "[...]"r. została wydana na skutek samowoli budowanej dokonanej przez jednego z lokatorów, polegającej na dobudowie przedmiotowej werandy do przedmiotowego budynku. Adresatem tej decyzji było Przedsiębiorstwo "[...]"- zarządca budynku. Decyzją z "[...]"r. "[...]"Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego z urzędu stwierdził nieważność tej decyzji w części dotyczącej terminu wykonania rozbiórki, a w pozostałym zakresie odmówił stwierdzenia nieważności.

Skarżąca - obecna właścicielka werandy objętej nakazem rozbiórki, złożyła 17 lutego 2021 r. wniosek o uchylenie decyzji z "[...]"r. na podstawie art. 155 k.p.a. PINB wywiódł, że przepis ten może mieć zastosowanie tylko do decyzji uznaniowych, w których organ ma możliwość swobody decyzyjnej w orzekaniu, w ramach której może uwzględnić interes społeczny lub słuszny interes strony. Decyzja nakazująca rozbiórkę nakłada na stronę obowiązek, przy czym jest decyzją związaną - organ jest zobligowany do wydania takiej decyzji w określonych prawem okolicznościach. Decyzja nakazująca rozbiórkę jest sankcją administracyjną za naruszenie przepisów Prawa budowlanego. Zaznaczył, że uwzględnienie słusznego interesu społecznego lub interesu strony nie może prowadzić do usankcjonowania stanu niezgodnego z prawem. Podkreślił, że przepis Prawa budowlanego, na podstawie którego orzeczono nakaz rozbiórki jest przepisem szczególnym sprzeciwiającym się uchyleniu decyzji na mocy art. 155 k.p.a. Dodał, że

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00