Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 12 października 2021 r., sygn. II SA/Ol 581/21

Administracyjne postępowanie; Drogi publiczne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Matczak sędzia WSA Tadeusz Lipiński po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 12 października 2021 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie zmiany decyzji dotyczącej zezwolenia na zajęcie pasa drogowego oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z "[...]", nr "[...]", wydaną z upoważnienia Zarządu Powiatu B. (dalej jako: organ I instancji) przez Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w B., po rozpoznaniu wniosku Województwa (dalej jako: Województwo lub strona), odmówiono zmiany decyzji organu I instancji z "[...]" w przedmiocie zezwolenia na umieszczenie w pasie drogowym drogi powiatowej:

1. Nr "[...]" odc. K. - granica powiatu działka geodezyjna o nr ewid. "[...]" obręb K., gmina W. - kanalizacji telekomunikacyjnej wraz z rurą osłonową tj. urządzenia infrastruktury technicznej niezwiązanej z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego o łącznej powierzchni rzutu poziomego 46,28 m² na okres od dnia 17 sierpnia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2039 r.

2. Nr "[...]" odc. K. - granica powiatu działka geodezyjna o nr ewid. "[...]" obręb K., gmina W. - kanalizacji telekomunikacyjnej wraz z rurą osłonową tj. urządzenia infrastruktury technicznej niezwiązanej z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego o łącznej powierzchni rzutu poziomego 2,92 m² na okres od dnia 17 sierpnia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2039 r.

W uzasadnieniu podano, że strona zawnioskowała o zmianę decyzji - w trybie art. 155 k.p.a. - w zakresie wysokości stawki opłaty na kwoty nie wyższe niż ustalone uchwałą Nr "[...]" Rady Powiatu B. z "[...]". Wyjaśniono, że podstawę wymiaru opłaty za zajęcie pasa drogowego stanowią stawki opłat obowiązujące w dacie wydania decyzji administracyjnej zezwalającej na zajęcie pasa drogowego. Natomiast stawki za zajęcie pasa drogowego ustalone powołaną uchwałą odnoszą się do decyzji wydawanych w postępowaniach administracyjnych wszczętych po tej dacie. Wskazano, że zmiana decyzji ostatecznej w trybie art. 155 k.p.a. w stosunku do decyzji związanej jest niedopuszczalna. Podkreślono, że decyzja zmieniająca może być wydana w ramach tego samego stanu prawnego, a w niniejszej sprawie doszło do zmiany stanu prawnego. Ponadto z przepisów prawa nie wynika jakiekolwiek wskazanie dla zarządcy dróg, by zmieniał on dotychczasowe decyzje administracyjne w tym przepisie a wręcz przeciwnie - ze stanowiska Ministerstwa Cyfryzacji, zajętego w toku prac nad specustawą telekomunikacyjną, wprost wynika, że intencją ustawodawcy było pozostawienie opłat w dotychczasowych, obowiązujących stawkach, zaś obniżenie opłat miało dotyczyć wyłącznie nowo wydawanych decyzji, zezwalających na umieszczenie urządzeń telekomunikacyjnych w pasach dróg publicznych. W ocenie organu I instancji za zmianą decyzji nie przemawia też słuszny interes społeczny, gdyż we wniosku nie wykazano, że zmiana decyzji w zakresie zmniejszenia opłat za zajęcie pasa drogowego zwiększy dostępność Internetu mieszkańcom Powiatu B. Jednocześnie zmniejszenie opłat skutkowałoby zmniejszeniem wpływu środków do budżetu Powiatu przeznaczonych na remonty dróg i utrzymanie we właściwym stanie technicznym sieci dróg powiatowych, co w istocie stanowi naruszenie ważnego interesu społecznego mieszkańców Powiatu B.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00