Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 13 lipca 2021 r., sygn. II SA/Kr 454/21

Zagospodarowanie przestrzenne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Joanna Tuszyńska (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Małgorzata Łoboz Sędzia WSA Agnieszka Nawara-Dubiel po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 13 lipca 2021 r. przy udziale Prokuratora Prokuratury Rejonowej [...] M. S. sprawy ze skargi E. C.-K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] stycznia 2021 r., znak: [...] w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy oddala skargę

Uzasadnienie

Burmistrz Miasta i Gminy S. decyzją z dnia 30 listopada 2020 r., znak: [...], na podstawie art. 59 ust. 1 oraz art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 293 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku E. C.-K., odmówił ustalenia warunków zabudowy dla zamierzenia inwestycyjnego pn: przebudowa, nadbudowa i rozbudowa istniejącej stodoły wraz ze zmianą sposobu użytkowania na budynek mieszkalny na działce o numerze ewidencyjnym [...], gmina S., obręb S. miasto, z uwagi na nie spełnienie wymogów art. 61 ust. 1 pkt 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym tj. wymagania zgodności decyzji z przepisami odrębnymi.

W uzasadnieniu organ podał, że teren inwestycji nie jest objęty obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego, nie jest również objęty obowiązkiem sporządzenia planu. Organ ustalił, że wnioskowana działka jest zabudowana. Przeprowadzone postępowanie wyjaśniające wykazało, że inwestycja wypełnia warunki wymienione w art. 61 ust.1 pkt 1, 2, 3 i 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, nie spełnia natomiast warunku określonego w art. 61 ust. 1 pkt 5 ustawy, dotyczącego zgodności z przepisami odrębnymi. Teren inwestycji znajduje się bowiem w strefie sanitarnej cmentarza (50 m). Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 25 sierpnia 1959 r. w sprawie określenia, jakie tereny pod względem sanitarnym są odpowiednie na cmentarze - odległość cmentarza od zabudowań mieszkalnych, od zakładów produkujących artykuły żywności, zakładów żywienia zbiorowego bądź zakładów przechowujących artykuły żywności oraz studzien, źródeł i strumieni, służących do czerpania wody do picia i potrzeb gospodarczych, powinna wynosić co najmniej 150 m. Odległość ta może być zmniejszona do 50 m pod warunkiem, że teren w granicach od 50 do 150 m odległości od cmentarza posiada sieć wodociągową i wszystkie budynki korzystające z wody są do tej sieci podłączone. W orzecznictwie podkreśla się, że przepis ten dotyczy nie tylko ustalenia wymogów dotyczących lokalizacji nowych cmentarzy w zakresie ich odległości od istniejącej zabudowy mieszkaniowej, lecz również odnosić go należy do sytuacji odwrotnej, to jest do ograniczenia możliwości lokalizowania nowej zabudowy w sąsiedztwie istniejących już cmentarzy w odległościach mniejszych, niż określone w tym przepisie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00