Wyrok WSA w Kielcach z dnia 6 maja 2021 r., sygn. I SA/Ke 162/21
Transport
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Rojek, Sędziowie Sędzia WSA Artur Adamiec, Sędzia WSA Mirosław Surma (spr.), , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 6 maja 2021 r. sprawy ze skargi A.C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zwrotu dotacji oddala skargę.
Uzasadnienie
1. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K. (dalej: "Kolegium", "organ odwoławczy") decyzją z 25 stycznia 2021 r. nr (...) utrzymało w mocy decyzję Marszałka Województwa Ś. (dalej: "organ pierwszej instancji", "Marszałek") nr (...) z 20 listopada 2020 r. ustalającą A.C., prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą U.H.T. A.C., z siedzibą (...), kwotę dotacji 58.551,37 zł do zwrotu do budżetu Województwa Ś. - z tytułu nienależnie pobranych dopłat do biletów ulgowych oraz określającą termin naliczania odsetek należnych od tej kwoty naliczanych jak od zaległości podatkowych od 18 czerwca 2020 r.
1.1 W podstawie prawnej organ pierwszej instancji wskazał m.in. art. 61 ust. 1 pkt 4, art. 67 ust. 1, art. 252 ust 1 pkt 2, ust. 4, ust. 5 i ust. 6 pkt 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019r., poz. 869 ze zm.), dalej: "u.f.p.", w związku z art. 8a ustawy z 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (t. j. Dz. U. 2018, poz. 295 ze zm.) dalej: "ustawa o uprawnieniach do ulgowych przejazdów".
1.2 Utrzymując w mocy powyższą decyzję organ odwoławczy przywołał treść art. 252 ust. 1, 4 i 5 u.f.p. oraz art. 253 u.f.p. Wskazał, że pomiędzy Województwem Ś. a A. C. zawarto 30 stycznia 2020 r. umowę nr (...), dalej: "umowa", określającą zakres oraz szczegółowe zasady przekazywania przewoźnikowi wykonującemu krajowe przewozy pasażerskie dopłaty do tych przewozów, z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg, zgodnie z art. 8a ust. 2 i ust. 4 ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów. Przepis art. 8a ust. 2 tej ustawy stanowi, że samorządy województw, z zastrzeżeniem ust. 2a, przekazują przewoźnikom wykonującym krajowe autobusowe przewozy pasażerskie dopłaty do tych przewozów z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w przewozach pasażerskich, z zastrzeżeniem ust. 4. Z kolei z przepisu art. 8a ust. 4 tej ustawy wynika, że uprawnienie do otrzymywania dopłat, o których mowa w ust. 2, nabywa przewoźnik, który: 1) posiada zezwolenie na wykonywanie przewozów regularnych osób w krajowym transporcie drogowym, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2200 oraz z 2018 r. poz. 12); 2) stosuje kasy rejestrujące posiadające pozytywną opinię ministra właściwego do spraw finansów publicznych, które umożliwiają określenie kwoty dopłat do przewozów w podziale na poszczególne kategorie ulg ustawowych oraz 3) zawarł umowę z samorządem województwa określającą zasady przekazywania przewoźnikom dopłat.