Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 2 grudnia 2020 r., sygn. II SA/Gd 659/19

Budowlane prawo

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dariusz Kurkiewicz Sędziowie Sędzia WSA Diana Trzcińska (spr.) Asesor WSA Magdalena Dobek - Rak po rozpoznaniu w dniu 2 grudnia 2020 r. w Gdańsku na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi K. W. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 12 września 2019 r. Nr [...] w przedmiocie rozbiórki obiektu budowlanego 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z 6 lutego 2019 r., nr [...], 2. zasądza od Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz skarżącego K. W. kwotę 500 zł (słownie: pięćset złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku wpłynęła skarga K. W. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z 12 września 2019 r., nr [..], utrzymującą w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z 6 lutego 2019 r., nr [..], w przedmiocie rozbiórki.

Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Decyzją z 6 lutego 2019 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego nakazał państwu K. i K. W. rozbiórkę samowolnie zrealizowanego zbiornika na ścieki sanitarne o pojemności 6 m3 oraz utwardzonego tarasu o wymiarach 4,60 x 3,10 m zlokalizowanego przed obiektem rekreacji indywidualnej na terenie działki nr [..] w B., gm. Ż., jako podstawę prawną aktu wskazując art. 51 ust. 1 i ust. 7 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1332 ze zm.). W uzasadnieniu wskazano, że w trakcie kontroli przeprowadzonej w dniu 26 lipca 2018 r. stwierdzono, że na terenie działki znajduje się parterowy obiekt rekreacji indywidualnej o konstrukcji drewnianej, nietrwale związany z gruntem, posadowiony na betonowych bloczkach, z dachem płaskim, pokrytym blachą trapezową. Do obiektu zostało doprowadzone przyłącze energetyczne i wodociągowe z własnego ujęcia, natomiast ścieki odprowadzane są do istniejącego zbiornika na ścieki, o pojemności 6000 l. Obiekt rekreacji indywidualnej wraz z dobudowanym pomieszczeniem gospodarczym oraz suchym ustępem o konstrukcji drewnianej wybudowany został pod koniec lat 70-tych XX w. przez poprzednich właścicieli. Na działce istnieje także taras wykonany z kostki betonowej, który powstał ok. 14 lat temu licząc od daty spisania protokołu. Ponadto według oświadczenia K.i K. W., zbiornik na ścieki został zrealizowany przez nich, po zakupie obiektu rekreacji indywidualnej, z okazanej dokumentacji wynika, że powstał on w 2007 r. Zbiornik ten ma pojemność 6 m3 i jest wykonany z materiału PCV. Usytuowany został w odległości 2,1 m od granicy z sąsiednią działką. Organ stwierdził, że według wyrysu z ewidencji gruntów oraz z obecnie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynika, że działka nr [..] w B. nie stanowi działki budowlanej oraz, że związku z tym, że K. i K.W. nie dokonali zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej budowy zbiornika na ścieki oraz nie uzyskali pozwolenia na budowę utwardzonego tarasu, roboty budowlane zrealizowali w warunkach samowoli budowlanej. Organ powołał się na miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zatwierdzony uchwałą Rady Gminy nr XLII/689/2006 z 31 marca 2006 r. (Dz. Urz. Woj. Nr 103 poz. 2082 z 10 października 2006r.), zgodnie z którym, teren działki nr [..] w B. oznaczony jest symbolem ZL- lasy i zalesienia oraz jako tereny "do przekształceń". Zgodnie z postanowieniami planu na terenach tych ustala się zakaz zabudowy. Dla terenów oznaczonych "do przekształceń" w planie znajduje się postanowienie, które stanowi, że istniejąca zabudowa na terenie lasów oznaczonych na rysunku jako tereny do przekształceń podlega likwidacji do 10 lat od dnia wejścia w życie uchwały, z wyłączeniem budynków posiadających pozwolenia na budowę lub posiadających inny dokument prawny dopuszczający zabudowę. Wobec niezgodności z przepisami uchwały Rady Gminy, które wskazują na to, że na terenie tym nie jest dopuszczalna żadna forma zabudowy, lokalizacja obiektów jest niezgodna z przepisami o planowaniu przestrzennym, więc podlega nakazowi rozbiórki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00