Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 8 października 2020 r., sygn. II SA/Wr 516/19

Zagospodarowanie przestrzenne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Władysław Kulon Sędziowie: Sędzia NSA Halina Filipowicz-Kremis (spr.) Asesor WSA Wojciech Śnieżyński Protokolant: Z-ca Kierownika Sekretariatu Magda Minkisiewicz po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 8 października 2020 r. sprawy ze skarg B.Sz., M. Sz., J.Sz. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na rozbudowie, przebudowie i nadbudowie budynku usługowego z przeznaczeniem usługowo-produkcyjnym oddala skargi w całości.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] r., wydaną na podstawie: art. 4 ust. 2, art. 59 ust. 1, art. 60 ust. 1, 4, art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1945 z późn. zm.), art. 104 kpa, po rozpatrzeniu wniosku inwestora, z upoważnienia Prezydenta Miasta L.- Zastępca Prezydenta ustalił warunki zabudowy terenu położonego w L. przy ul. S. 10, (dz. nr [...], obr. P.), dla inwestycji polegającej na: rozbudowie, przebudowie i nadbudowie budynku usługowego z przeznaczeniem na usługowo-produkcyjny. Granice terenu objętego decyzją oznaczone zostały kolorem czarnym na mapie stanowiącej załącznik graficzny nr 1 do niniejszej decyzji. Informacja dotycząca ustaleń zawartych w dokumentacji "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta L.", uchwalonego [...]r. uchwałą Nr[...]Rady Miejskiej L.(z późn. zm.) - strefa gospodarcza G2 z możliwą funkcją mieszkaniową. W nieobowiązującym planie ogólnym zagospodarowania przestrzennego miasta L. (plan utracił moc na podstawie art. 67 ust. 1 poprzednio obowiązującej ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym) teren inwestora był w jednostce oznaczonej symbolem C22P - teren przemysłowy. Inwestycja dotyczy zabudowy usługowo-produkcyjnej. Budynek w zabudowie szeregowej. Teren zabudowy - teren zabudowy usługowo- produkcyjnej. Zamiar inwestora polega na nowym zagospodarowaniu działki nr [...]. Inwestor zamierza rozbudować i nadbudować istniejący obiekt i zmienić jego sposób użytkowania na produkcję drobnowymiarowych elementów plastikowych oraz na usługi (dopuszczalne nieuciążliwe dla środowiska np. sprzedaż detaliczna lub hurtowa np. materiałów instalacyjnych czy usługi produkcyjne). Parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu: rozbudowa, przebudowa i nadbudowa budynku. Dla planowanej rozbudowy od strony ulicy S., nieprzekraczalna linia zabudowy 6 m od ściany zewnętrznej zarurowanego kanału M.położonego w ulicy S. (usytuowanie linii wynika z uzgodnienia z Zarządem Dróg Miejskich w L. i może być zmienione tylko przez Zarząd Dróg Miejskich w L.), dla planowanej rozbudowy od strony granicy z działką nr [...] - nieprzekraczalna, przedłużenie linii zabudowy budynku położonego na działce nr [...], na teren inwestora, równolegle do granicy z działką nr [...], wysokość górnej krawędzi elewacji frontowej budynku po rozbudowie i nadbudowie - do 10 m, ilość kondygnacji - do 2 + podpiwniczenie, szerokość elewacji frontowej - do 35 m. Geometria dachu - dach płaski. Powierzchnia sprzedaży - do 200m 2. Wskaźnik wielkości powierzchni zabudowy na działce inwestora w stosunku do powierzchni działki w wyniku inwestycji - do 0,5. Pozostałe zagospodarowanie: zjazdy z ulic - istniejące, ewentualne zmiany wg uzgodnienia z Zarządem Dróg Miejskich w L. Zieleń - zapewnić obecność zieleni na terenie inwestora min. 10%, od strony drogi dojazdowej do nieruchomości położonej na działce nr [...] ulokować szpaler zieleni izolującej. Miejsca postojowe - zapewnić odpowiednią ilość m. p. na terenie inwestora, min. 1 m.p./100 m2 powierzchni użytkowej; w bilansie miejsc postojowych dopuszcza się uwzględnienie przyulicznych miejsc postojowych za zgodą zarządcy drogi lub właściciela gruntu przyległego; zapewnić "nawrot" dla pojazdów dostawczych na terenie inwestora. Uwagi: ściany zewnętrzne od strony północno-zachodniej i północno-wschodniej (stanowią ochronę przed emisjami z terenu zakładu) nie mogą posiadać jakichkolwiek otworów ani nie mogą być miejscem lokowania jakichkolwiek urządzeń generujących emisje uciążliwe dla środowiska. Planowane obiekty powinny spełniać warunki określone w rozporządzeniu Ministra infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r.w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2015 r., poz. 1422 z późn. zm.) oraz w przepisach odrębnych. Ustalenia dotyczące ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu. Zamierzenie inwestora obejmuje produkcję drobnowymiarowych elementów plastikowych i ich dystrybucję. Produkcja polega na formowaniu z granulatu kształtek przez wtryskiwanie pod ciśnieniem podgrzanego granulatu do formy, gdzie po zestaleniu na ściankach formy otrzymuje się gotowy produkt. Proces produkcji ma charakter fizyczny i nie jest związany z chemicznym przetwarzaniem surowców. Przeprowadza się go w urządzeniach zwanych wtryskiwarkami. Urządzenia są małogabarytowe i będą lokowane w pomieszczeniu zamkniętym. Emisje oddziaływań z ich pracy nie wykraczają poza to pomieszczenie. Pozostałe elementy zagospodarowania inwestora lokowane są na działce o powierzchni 1000 m2. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 09.11.2010 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2016 r., poz. 71 z późn. zm.) zamiar inwestora, nie jest wymieniony w § 2 ust 1 i w § 3 ust. 1 rozporządzenia, zatem nie oddziałuje znacząco na środowisko. Ustalenia dotyczące ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej. Zamiar inwestora dotyczył terenu położonego w sąsiedztwie archiwalnego stanowiska archeologicznego. Zgodnie z art. 53 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, przed wydaniem decyzji projekt decyzji przedłożono D.Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków. D.Wojewódzki Konserwator Zabytków nie wniósł uwag do projektu decyzji. Należy uwzględnić następujące warunki, wynikające z art 32 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. z 2003 r., nr 162, poz. 1568 z późn. zm.): "kto w trakcie prowadzenia robót budowlanych lub ziemnych, odkrył przedmiot, co do którego istnieje przypuszczenie, iż jest zabytkiem jest obowiązany: 1. wstrzymać wszelkie roboty mogące uszkodzić lub zniszczyć przedmiot; 2. zabezpieczyć, przy użyciu dostępnych środków, ten przedmiot i miejsce jego odkrycia; 3. niezwłocznie powiadomić o tym właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków, a jeśli nie jest to możliwe, prezydenta miasta. Ustalenia dotyczące obsługi w zakresie komunikacji i infrastruktury technicznej. Dostępność komunikacyjna do posesji - z ul. S. Zgodnie z art. 53 ust. 4 pkt 9 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, przed wydaniem decyzji dokonano stosownych uzgodnień z właściwym zarządcą dróg tj. Zarządem Dróg Miejskich w L. ZDM w piśmie nr [...] z dnia [...] r. uzgodnił pozytywnie zamiar inwestora z warunkami: uzgodnić z ZDM sposób skomunikowania, lokalizację i projekt budowy zjazdu z drogi publicznej, projektowaną rozbudowę zlokalizować w odległości co najmniej 6 m od krawędzi jezdni ul. S. Zaopatrzenie w media i odprowadzenie ścieków - z istniejących przyłączy do infrastruktury technicznej miasta w uzgodnieniu z administratorami sieci i wg zawartych już umów. Wody opadowe (z terenu i obiektu) należy odprowadzić do istniejącej kanalizacji (w uzgodnieniu z administratorem sieci). Zgodnie z ustawą Prawo wodne wprowadzanie do urządzeń kanalizacyjnych, ścieków przemysłowych (w tym powstałe w związku z prowadzoną działalnością usługową i produkcyjną) zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego wymaga pozwolenia wodno-prawnego (Dz.U. z 2017, poz. 1566 prawo wodne art. 546 ust. 7). Nieruchomość należy wyposażyć w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych. Urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych i ich utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, powinny być zgodne z ustawą z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach {Dz.U. z 1996 r. nr 132, poz. 622 z późn. zm.) oraz aktami prawa miejscowego. Miejsca gromadzenia odpadów stałych powinny być zgodne z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Gospodarowanie odpadami innymi niż komunalne powinno być zgodne z ustawą z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U 2001 r, nr 62, poz. 628 z późn. zm.). Sposób usunięcia ewentualnych kolizji pomiędzy zamiarami inwestycyjnymi, a istniejącymi sieciami i urządzeniami infrastruktury technicznej, w razie potrzeby, należy uzgodnić z odpowiednimi administratorami tych systemów. W szczególności należy uwzględnić uwagi określone w piśmie Zarządu Dróg Miejskich w L. nr [...]r. z dnia [...] r.: zamierzenie inwestora wymaga sprawdzenia rzeczywistego przebiegu kanału M., położonego w sąsiedztwie zamiaru inwestora; kanał zarurowany M.należy odkopać na terenie pasa drogowego, na całej długości projektowanej rozbudowy; po wykonaniu odkrywki powiadomić ZDM celem oceny stanu technicznego kanału; przed zasypaniem kanał należy zainwentaryzować i nanieść ewentualne zmiany na mapie do celów projektowych; odsunięcie obiektów budowlanych od zarurowanego kanału powinno wynosić co najmniej 6 m od zewnętrznej ściany kanału; zabrania się nasadzenia drzew i krzewów w bezpośrednim sąsiedztwie kanału. Warunki udostępnienia terenów koniecznych do realizacji przyłączy, a nie pozostających w dyspozycji inwestora, należy uzgodnić z właścicielami tych terenów. Na etapie projektowania, realizacji i eksploatacji inwestycji należy uwzględnić całość warunków wynikających z przeprowadzonych uzgodnień oraz zapewnić ochronę interesów osób trzecich, respektując wymagania określone w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j.: Dz.U. z 2018 r., poz. 1202 z późn. zm.), poprzez poszanowanie, występujących w obszarze oddziaływania obiektu, uzasadnionych interesów osób trzecich, w tym zapewnienie dostępu do drogi publicznej i światła słonecznego. Usytuowanie planowanych obiektów na działce inwestora powoduje objęcie działek budowlanych nr [...] i [...] obszarem oddziaływania w rozumieniu art. 3 pkt 20 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. W przypadku, kiedy realizacja inwestycji może spowodować ograniczenia w zagospodarowaniu lub użytkowaniu sąsiednich terenów - należy dokonać uzgodnień z ich właścicielami. Ustalenia dotyczące granic i sposobów zagospodarowania terenów lub obiektów podlegających ochronie, ustalonych na podstawie odrębnych przepisów, w tym terenów górniczych, a także narażonych na niebezpieczeństwo powodzi oraz zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych. Nie wprowadza się nakazów, zakazów i ograniczeń w zagospodarowaniu terenu, które mogłyby wynikać z lokalizacji obiektu na terenach górniczych oraz zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych. Obiekt jest usytuowany poza tymi obszarami. Teren inwestora znajduje się w obszarze szczególnego zagrożenia powodzią rzeki K. i Cz. W. Inwestor dla planowanego zamierzenia uzyskał decyzję Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej nr [...] z dnia [...] r. zwalniającą od zakazów obowiązujących na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią. Ustalenia decyzji Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej nr [...] z dnia [...] r. zwalniające od zakazów obowiązujących na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią dotyczące działki nr [...], obręb P. w L. są następujące: zaprojektowanie i wykonanie obiektu w technologii, uwzględniającej i zabezpieczającej przed zagrożeniem powodziowym (poziomy wód) wynikającym z map zagrożenia powodziowego K. i Cz.W. w rejonie planowanej inwestycji; zabezpieczenie konstrukcji oraz fundamentów budynku przed uszkodzeniem na skutek obciążeń dodatkowych (wyjątkowych), działających na obiekty budowlane w czasie powodzi; zastosowanie materiałów wodoodpornych lub mało wrażliwych na wodę w celu zminimalizowania strat powodziowych; zabezpieczenie wszelkich instalacji i przyłączy przed uszkodzeniami w czasie powodzi; zastosowanie rozwiązań technicznych, mających na celu ochronę przed przedostawaniem się wód powodziowych do wnętrza projektowanej rozbudowy budynku; odpowiednie zabezpieczenie wykonywanych prac w sytuacji wystąpienia zagrożenia powodziowego oraz usunięcia z obszaru szczególnego zagrożenia powodzią ludzi, sprzętu i pozostałych ruchomych przedmiotów, mogących ulec zniszczeniu lub utrudnić przepływ wód powodziowych; monitorowanie i pozyskiwanie we własnym zakresie informacji o bieżącej sytuacji hydrologiczno- meteorologicznej w dolinie K.i Cz.W.; opracowanie procedury (planu działania) na ewentualność wystąpienia powodzi, na czas trwania robót budowlanych oraz czas użytkowania obiektu, w tym zabezpieczenia miejsc i środków ewakuacji we własnym zakresie; prowadzenie prac w ramach przedsięwzięcia w taki sposób, aby ograniczyć zagrożenie dla jakości wód w przypadku wystąpienia zagrożenia powodziowego, z zachowaniem obowiązujących przepisów i uzyskanych warunków, w sposób minimalizujący niebezpieczeństwo zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego, w szczególności węglowodorami ropopochodnymi, usunięcie wszelkich szkód oraz pokrycia strat, które mogą zaistnieć w trakcie budowy i eksploatacji wykonanego obiektu; przywrócenie do stanu pierwotnego terenów czasowo zajętych w związku z wykonywaniem robót i uporządkowaniem terenu w pobliżu obiektu; utrzymanie w należytym stanie technicznym obiektu. Przedmiotowy teren pokazano na załączniku graficznym nr [...] do decyzji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00