Wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 października 2020 r., sygn. VI SA/Wa 909/20
Ruch drogowy
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Danuta Szydłowska Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Maliszewska (spr.) Sędzia WSA Jakub Linkowski po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 21 października 2020 r. sprawy ze skargi P. Spółka jawna z siedzibą w T. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] stycznia 2020 r. nr [...] w przedmiocie wznowienia postępowania 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z [...] maja 2019 r., nr [...]; 2. uchyla decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z [...] września 2017 r., nr [...]; 3. umarza postępowanie administracyjne; 4. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz skarżącej, P. Spółka Jawna z siedzibą w T. kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zaskarżoną w niniejszej sprawie decyzją z [...] stycznia 2020 r. nr [...] Główny Inspektor Transportu Drogowego (dalej "organ", "GITD"), działając w oparciu o 138 § 1 pkt 1 w zw. z art. 127 § 3 i w zw. z art. 145 § 1 pkt 5 oraz art. 151 § 1 pkt 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2018 r., poz. 1096 ze zm.; dalej kpa), po rozpoznaniu odwołania P. Spółka jawna z siedzibą w T. (dalej "skarżąca", "spółka") wniesionego od decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (dalej [...] WITD) z [...] maja 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji ostatecznej [...] WITD z [...] września 2017 r. nr [...] o nałożeniu na skarżącą kary pieniężnej w wysokości 1 500 złotych za brak zezwolenia kategorii I, utrzymał w mocy decyzję [...] WITD z [...] maja 2019 r.
Jak wynika z akt sprawy w dniu [...] listopada 2017 r. w miejscowości [...] na drodze wojewódzkiej nr [...], został zatrzymany do kontroli zespół pojazdów składający się z ciągnika samochodowego marki [...] o numerze rejestracyjnym [...] wraz z naczepą marki [...] o numerze rejestracyjnym [...]. Pojazdem członowym kierował obywatel Ukrainy M. D.. Kontrolowany pojazd posiadał zawieszenie pneumatyczne z wyjątkiem osi kierowanej (zawieszenie mechaniczne). Przedmiotowym zespołem pojazdów wykonywano krajowy transport z miejscowości [...] do miejscowości [...] z ładunkiem artykułów spożywczych (ładunek podzielny) w imieniu skarżącej. W związku z podejrzeniem przekroczenia dopuszczalnych parametrów wagowych kontrolowanego pojazdu członowego dokonano jego ważenia na zatwierdzonym przez uprawnionego geodetę stanowisku do pomiaru mas i nacisków osi, przy użyciu wag przenośnych typu SAW 10 C, posiadających świadectwo legalizacji ponownej. W wyniku przeprowadzonego ważenia ustalono, że nacisk na pojedynczą oś napędową pojazdu samochodowego przekraczał dopuszczalne parametry określone dla [...] (nacisk pojedynczej osi napędowej do 8 t) o 3,2 t i wynosił 11,2 t. W efekcie powyższego stwierdzono przejazd po drodze publicznej pojazdem nienormatywnym bez wymaganego zezwolenia kategorii I, które jest wydawane na przejazd pojazdu nienormatywnego w celu umożliwienia dojazdu do i ze wskazanego w zezwoleniu miejsca i uprawnia do ruchu po drodze wskazanej w zezwoleniu.