Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 27 października 2020 r., sygn. II SA/Ol 484/20
Czystość i porządek
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Piotr Chybicki Sędziowie sędzia WSA Marzenna Glabas sędzia WSA Adam Matuszak (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 27 października 2020 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego Olsztyn-Północ w Olsztynie na uchwałę Rady Gminy Dywity z dnia 23 lutego 2016 r., nr XVII/119/16 w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dywity stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
Uchwałą nr XVII/119/16 z dnia 23 lutego 2016 r. Rada Gminy w Dywitach, na podstawie art. 4 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1399, późn. zm.), dalej: "ustawa", przyjęła Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Dywity, stanowiący załącznik do uchwały.
Prokurator Rejonowy Olsztyn - Północ (dalej jako: "Skarżący", "Prokurator") wniósł skargę na ww. uchwałę wnosząc o stwierdzenie jej nieważności w całości.
Zaskarżonej uchwale zarzucił istotne naruszenie art. 40 ust. 1 ustawy
o samorządzie gminnym, art. 4 ust. 2 i ust. 5 ustawy oraz § 29, § 143 i § 137 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. z 2002 r., poz. 908). Stwierdził, że Rada Gminy przekroczyła upoważnienie ustawowe przez:
1) wskazanie, że Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dywity określa załącznik do uchwały, co jest sprzeczne z § 143 w zw. z § 29 ust. 2 rozporządzenia, gdyż merytoryczna treść Regulaminu powinna znaleźć się w treści uchwały;
2) powielenie w § 2A Regulaminu treści art. 4 ust. 2 ustawy;
3) nieuprawnione odesłanie w § 2 lit. A ust. 1 pkt 1 lit. l, i § 4 ust. 4 pkt 2
lit. a Regulaminu do art. 4a ustawy, co stanowi odesłanie w system prawa i nie jest przedmiotem regulacji prawnych; § 3 ust. 2
4) wskazanie w § 2B Regulaminu, że właściciele nieruchomości mają obowiązek niezwłocznego uprzątnięcia z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, służących do użytku publicznego: błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń, co nie mieści się w delegacji zawartej w art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy;