Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 6 sierpnia 2020 r., sygn. II SA/Wa 329/20

Policja

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sławomir Antoniuk, Sędzia WSA Danuta Kania, Asesor WSA Joanna Kruszewska-Grońska (spr.), po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 6 sierpnia 2020 r. sprawy ze skargi D. H. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] grudnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów ustawy uchyla zaskarżoną decyzję

Uzasadnienie

Zaskarżoną w niniejszej sprawie decyzją z [...] grudnia 2019 r. nr [...] Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji (dalej: "Minister", "organ"), na podstawie art. 8a ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2020 r., poz. 723; dalej: "ustawa o zaopatrzeniu emerytalnym"), po rozpatrzeniu wniosku D.H. (dalej: "skarżąca"), odmówił wyłączenia stosowania wobec skarżącej art. 15c, art. 22a i art. 24a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym.

Do wydania zaskarżonej decyzji doszło w następujących okolicznościach sprawy.

Wnioskiem z 15 września 2017 r. (data wpływu do organu: 22 września 2017 r.) skarżąca wystąpiła do Ministra o zastosowanie wobec niej art. 8a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym.

W uzasadnieniu wniosku skarżąca przedstawiła powody, dla których zdecydowała się pełnić służbę w Milicji Obywatelskiej. Otóż po śmierci swojego dziecka, wraz z mężem zdecydowała się na adopcję, jednak jej warunkiem było posiadanie własnego mieszkania. Rozpoczynając służbę [...] lipca 1980 r. na stanowisku telegrafistki w jawnej stacji Samodzielnej Sekcji "A", skarżąca nie była świadoma pełnienia służby w jednostce organizacyjnej Służby Bezpieczeństwa. Do jej obowiązków należało przesyłanie telegramów i meldunków o zdarzeniach z obszaru województwa [...] takich jak zabójstwa, rozboje, włamania, kradzieże czy poszukiwania osób zaginionych, a także przekazywanie danych statystycznych do Komendy Głównej. Skarżąca podkreśliła, że nigdy nie działała na szkodę obywateli ani demokracji. Sama była zastraszana za chodzenie do kościoła i przyjmowanie księdza po kolędzie. Z tego powodu nie awansowała, nie dostawała premii, a jej dodatek służbowy był niski pomimo prawidłowego wykonywania obowiązków. Od momentu rozpoczęcia służby do 2011 r. skarżąca wykonywała w zasadzie te same obowiązki; nie podejmowała żadnych znaczących decyzji. W lipcu 2011 r. na własną prośbę została przeniesiona do Wydziału [...]Komendy Wojewódzkiej Policji w [...]. Podczas tej służby współpracowała z CBŚP, osiągając bardzo dobre wyniki. Rozpracowywała bowiem różne grupy przestępcze, zajmujące się np. produkcją narkotyków czy papierosów. Podczas jednej z tych akcji - dzięki szybkiej i właściwej reakcji skarżącej - państwo polskie odzyskało ponad 10 milionów złotych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00