Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 13 sierpnia 2020 r., sygn. II SA/Ol 391/20
Policja
Dnia 13 sierpnia 2020 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Sędziowie sędzia WSA Marzenna Glabas sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 sierpnia 2020 roku sprawy ze skargi W. P. na rozkaz personalny Komendanta Wojewódzkiego Policji z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie odwołania ze stanowiska i przeniesienia z urzędu do dyspozycji Komendanta Powiatowego Policji - oddala skargę.
Uzasadnienie
W dniu [...] r. I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji, powołując się na okoliczności wskazujące na realny spadek efektywności zarządzania Komisariatem Policji (dalej jako: "Komisariat Policji"), zwrócił się z wnioskiem do Komendanta Powiatowego Policji (dalej jako: "Komendant Powiatowy") o odwołanie nadkom. W.P. (dalej jako: "Skarżąca") ze stanowiska Komendanta Komisariatu Policji (dalej jako: "Komendant Komisariatu").
Po zasięgnięciu opinii Burmistrza, Komendant Powiatowy rozkazem personalnym z [...] r., nr [...] odwołał Skarżącą z dniem [...] r. z zajmowanego stanowiska i z dniem [...] r. przeniósł do dyspozycji Komendanta Powiatowego. W uzasadnieniu wskazano, że wniosek o odwołanie Skarżącej ze stanowiska został umotywowany planowanymi zmianami w pracy oraz zarządzaniu Komisariatem Policji.
Po rozpatrzeniu odwołania Skarżącej, Komendant Wojewódzki Policji (dalej jako: "Komendant Wojewódzki") rozkazem personalnym nr [...] z [...] r. utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.
Po rozpatrzeniu skargi Skarżącej, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z 13 czerwca 2017 r., sygn. akt II SA/Ol 331/17 uchylił zaskarżony rozkaz personalny oraz utrzymany nim w mocy rozkaz personalny organu I instancji.
W uzasadnieniu Sąd wskazał, że podjęte rozstrzygnięcia wydane zostały z naruszeniem przepisów prawa, w stopniu mogącym mieć wpływ na wynik sprawy. Sąd nie miał wątpliwości, że w przepisach, na których oparto zaskarżone rozstrzygnięcie ustawodawca nie wprowadził żadnych warunków, od spełnienia których uzależnione byłoby odwołanie komendanta komisariatu Policji, pozostawiając to uznaniu właściwego organu. Zwrócono jednak uwagę, że w przypadku decyzji podejmowanych w ramach uznania administracyjnego przepisy prawa materialnego nie zwalniają organu administracji publicznej od szczegółowego uzasadnienia decyzji. W ocenie Sądu, uzasadnienia rozkazów personalnych organów obu instancji były lakoniczne, nie wynikała z nich przyczyna odwołania Skarżącej z zajmowanego stanowiska. Sąd uznał, że uzasadnienie wniosku o odwołanie strony z zajmowanego stanowiska i uzasadnienie decyzji administracyjnej pozostawały ze sobą w sprzeczności, bowiem z treści wniosku wynikało, że przyczyny odwołania z zajmowanego stanowiska leżały wyłącznie po stronie Skarżącej, zaś końcowe rozstrzygnięcie organ motywował planowanymi zmianami organizacyjnymi w kierowanej przez skarżącą jednostce Policji.