Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 16 lipca 2020 r., sygn. III SA/Gd 5/20

Policja

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bartłomiej Adamczak (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Janina Guść, Sędzia WSA Paweł Mierzejewski, Protokolant Asystent Sędziego Marzena Cybulska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 lipca 2020 r. sprawy ze skargi M.M. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji z dnia 30 października 2019 r. nr (...) w przedmiocie wyrównania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Komendanta Powiatowego Policji z dnia 30 września 2019 r. nr (...).

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia 30 października 2019 r. Komendant Wojewódzki Policji utrzymał w mocy decyzję Komendanta Powiatowego Policji z dnia 30 września 2019 r. odmawiającą wyrównania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop.

W sprawie zaistniały następujące okoliczności faktyczne i prawne:

Wnioskiem z dnia 13 września 2019 r. M.M. (zwany dalej także "wnioskodawcą", "skarżącym") zwrócił się do Komendanta Powiatowego Policji o wyrównanie ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy w wymiarze 78 dni, w związku ze zwolnieniem go ze służby w Policji, powołując się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 30 października 2018 r. (sygn. akt K 7/15), który uznał za niekonstytucyjny przepis art. 115a ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (t.j.: Dz. U. z 2019 r., poz. 161 ze zm. - dalej zwanej "ustawą o Policji").

Decyzją z dnia 30 września 2019 r. (ldz. (...)) Komendant Powiatowy Policji - działając na podstawie art. 115a ustawy o Policji - odmówił M.M. wyrównania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop.

W uzasadnieniu organ wskazał, że wnioskodawcy wypłacono ekwiwalent w wysokości określonej obowiązującymi wówczas przepisami, tj. art. 115a ustawy o Policji, w związku ze zwolnieniem ze służby z dniem 15 października 2004 r. Organ wskazał również, że od dnia opublikowania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 30 października 2018 r. (sygn. akt K 7/15) przepis art. 115a ustawy o Policji, jako niekonstytucyjny w określonym przez ten wyrok zakresie, nie może być stosowany, bowiem stwierdzenie niekonstytucyjności przepisu przekłada się na ukształtowanie nowego stanu prawnego. Organ podkreślił, że organy administracji posiadają uprawnienie do działania jedynie na mocy obowiązujących przepisów. Przytaczając treść art. 107 ust. 1 ustawy o Policji, zgodnie którym roszczenia z tytułu prawa do uposażenia i innych świadczeń oraz należności pieniężnych ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne, organ wskazał, że od zwolnienia wnioskodawcy ze służby minęło blisko 15 lat, a negatywne przesłanki przedmiotowe (brak decyzji administracyjnej) i uchybienie terminu (miesiąc od wejścia w życie wyroku Trybunału Konstytucyjnego) uniemożliwiają wznowienie postępowania w trybie art. 145a k.p.a. Organ podkreślił również, że do chwili obecnej ustawodawca nie określił ustawą nowego wskaźnika niezbędnego do ustalenia wysokości należnego uposażenia za niewykorzystane urlopy, a co za tym idzie brak jest podstawy prawnej do wykonania tej czynności materialno-technicznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00