Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 18 czerwca 2020 r., sygn. I SA/Ol 635/19

Podatek od towarów i usług

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Ryszard Maliszewski Sędziowie sędzia WSA Przemysław Krzykowski asesor WSA Katarzyna Górska ( sprawozdawca ) Protokolant specjalista Katarzyna Niewiadomska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 czerwca 2020r. sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie podatku od towarów i usług za okres od października 2014r. do maja 2015r. oddala skargę.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi Spółki A. (dalej: "spółka", "podatnik", "strona", "skarżąca") jest decyzja Dyrektora Izby Administracji Skarbowej (dalej: "organ odwoławczy" lub "DIAS") utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego (dalej: "organ pierwszej instancji" lub "NUCS") z "[...]" określającą w podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące od października 2013 r. do maja 2015 r. nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy oraz podatek do zapłaty na podstawie art. 108 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: "ustawa VAT") w kwotach wskazanych w tej decyzji.

Z akt sprawy wynika, że podatnik w okresie objętym kontrolą prowadził działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży usług wynajmu budynku, samochodów, usług cateringowych oraz reklamowych i wizerunkowych, aranżacji wnętrz i usług prawnych.

W kontroli prowadzonej od sierpnia 2015 r. przez Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej, a następnie, w związku ze zmianą przepisów kompetencyjnych od 1 marca 2017 r. przez NUCS, stwierdzono nieprawidłowości zarówno po stronie podatku należnego jak i podatku naliczonego.

Doprowadziło to do wydania przez organ pierwszej instancji decyzji, w której stwierdzono zawyżenie podatku należnego poprzez wystawienie faktur nie odzwierciedlających rzeczywistych transakcji gospodarczych, tj. sprzedaży na rzecz H. C., Spółki B., Spółki C., firmy A. B., Spółki D., Spółki E., Kancelarii Radcy Prawnego, Stowarzyszenia A. Faktury te, jako nierzetelne, według NUCS nie powodują, powstania obowiązku podatkowego, niemniej jednak podatnik - wystawca faktur powinien zapłacić kwoty podatku z nich wynikające, z uwagi na wykorzystanie faktur przez ich odbiorców w celu obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach. Zaś w pdp było to stwierdzenie zawyżenia przychodu z ww. faktur i opodatkowanie środków pieniężnych uzyskanych w związku z wystawieniem z tych faktur.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00