Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 3 czerwca 2020 r., sygn. II SA/Gd 671/19
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Dariusz Kurkiewicz Sędzia WSA Mariola Jaroszewska Asesor WSA Magdalena Dobek-Rak (spr.) po rozpoznaniu w Gdańsku w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 3 czerwca 2020 r. sprawy ze skargi L. J. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 3 września 2019 r., nr [...] w przedmiocie nałożenia obowiązku wykonania określonych czynności w celu doprowadzenia wykonanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem oddala skargę.
Uzasadnienie
L. J. wniósł do Wojewódzkiego Sądy Administracyjnego w Gdańsku skargę na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 3 września 2019 r. w przedmiocie nałożenia obowiązku wykonania określonych czynności w celu doprowadzenia robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem.
Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wszczął postępowanie w sprawie zwężenia drogi dojazdowej obejmującej działkę nr [...] w miejscowości R. stanowiącej własność Gminy G. w związku z wybudowaniem ogrodzenia z bramą wjazdową na działce nr [..]. Decyzją z dnia 15 czerwca 2016 r. organ orzekł o braku podstaw do podjęcia rozstrzygnięcia na podstawie art. 51 w zw. z art. 50 ustawy Prawo budowlane. Decyzją z dnia 30 grudnia 2016 r. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego utrzymał w mocy decyzję organu I instancji. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wyrokiem z dnia 4 października 2017 r., sygn. akt II SA/Gd 146/17, uchylił obie powyższe decyzje. Sąd uznał bowiem, że organy dokonały błędnej oceny ustalonego stanu faktycznego obejmującego wybudowanie na działce nr [..] ogrodzenia w 2014 r. nie według przepisów obowiązujących w dacie budowy, ale według przepisów obowiązujących od 28 czerwca 2015 r. Nie ustalono zatem kluczowej okoliczności, czy przedmiotowe ogrodzenie wymagało dokonania zgłoszenia, którego brak uzasadniałby przeprowadzenie procedury legalizacyjnej i weryfikację robót budowlanych m.in. pod kątem zagrożenia bezpieczeństwa ludzi i mienia oraz zgodności z przepisami, w tym technicznymi. Sąd zwrócił także uwagę na konieczność oceny zarzutów podniesionych w odwołaniu, zupełnie pominiętych przez organ odwoławczy, a dotyczących naruszenia § 42 ust. 1 i § 14 ust. 1 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 26 września 2018 r., sygn. akt II OSK 109/18, oddalił skargę kasacyjną wniesioną przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego od wyroku Sądu I instancji.