Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 18 marca 2020 r., sygn. II SA/Wa 2462/19

Inne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Piotr Borowiecki, Sędzia WSA Konrad Łukaszewicz (spr.), Sędzia WSA Sławomir Fularski, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 18 marca 2020 r. sprawy ze skargi Gminy [...] na postanowienie Ministra Edukacji Narodowej z dnia [...] sierpnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie opinii o zamiarze likwidacji szkoły 1. uchyla zaskarżone postanowienie oraz utrzymane nim w mocy postanowienie [...] Kuratora Oświaty z dnia [...] czerwca 2019 r. nr [...]; 2. zasądza od Ministra Edukacji Narodowej na rzecz skarżącej Gminy [...] kwotę 100 (sto) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Kontrolą sądowoadministracyjną w niniejszej sprawie objęte zostało postępowanie zakończone postanowieniem Ministra Edukacji Narodowej (zwanego dalej: "Ministrem") z dnia [...] sierpnia 2019 r. o numerze [...] w przedmiocie opinii o zamiarze likwidacji szkoły.

Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco:

Rada Gminy i Miasta w [...] podjęła w dniu [...] stycznia 2019 r. uchwałę w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w B. (zwanej dalej: "Szkołą") z dniem [...] sierpnia 2019 r.

Pismem z dnia [...] lutego 2019 r. Burmistrz [...] (zwany dalej: "Burmistrzem" bądź "Skarżącym") wystąpił do [...] Kuratora Oświaty (zwanego dalej: "Kuratorem") z wnioskiem o wydanie opinii w sprawie likwidacji Szkoły z dniem [...] sierpnia 2019 r. zgodnie z uchwałą z dnia [...] stycznia 2019 r.

Postanowieniem z dnia [...] marca 2019 r. Kurator wyraził negatywną opinię w zakresie likwidacji Szkoły. W jego ocenie, Szkoła dysponuje odpowiednią bazą lokalowo-dydaktyczną niezbędną do realizacji podstawy programowej i programów nauczania. W jej budynku znajduje się Centrum Kulturalno-Biblioteczne, co w połączeniu ze Szkołą stanowi ośrodek rozwoju kulturalnego i edukacyjnego ważny dla środowiska lokalnego. Stwierdził, że niewielka liczba uczniów wpływa pozytywnie na indywidualizację nauczania, atmosferę i poczucie bezpieczeństwa uczniów. Ocenił także, że liczne klasy Szkoły Podstawowej w [...], do której mieliby uczęszczać uczniowie likwidowanej szkoły, mogą wpłynąć na wyniki nauki tych uczniów z uwagi na brak możliwości realizacji aktywizujących metod pracy, a także wzrost napięcia emocjonalnego u uczniów, co oznacza pogorszenie warunków nauki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00