Wyrok WSA w Kielcach z dnia 23 stycznia 2020 r., sygn. II SA/Ke 1096/19
Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Ziomek, Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Armański (spr.), Asesor WSA Agnieszka Banach, Protokolant Starszy inspektor sądowy Anna Adamczyk, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 stycznia 2020 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Busku-Zdroju na uchwałę Rady Miejskiej w Chmielniku z dnia 23 października 2017 r. nr XXXIX/330/2017 w przedmiocie podziału sołectwa i utworzenia sołectwa stwierdza nieważność § 2 zaskarżonej uchwały wraz z załącznikiem stanowiącym statut sołectwa Celiny Nowe.
Uzasadnienie
Rada Miejska w Chmielniku uchwałą nr XXXIX/330/2017 z dnia 23 października 2017 roku, na podstawie na podstawie art. 5 ust. 1, ust. 2 i ust. 3, art. 18 ust. 2 pkt 7, art. 35 ust. 1 i ust. 3 oraz art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.), dalej jako "u.s.g.", § 16 Statutu Miasta i Gminy Chmielnik uchwalonego uchwałą Nr IV/44/2003 Rady Miasta i Gminy Chmielnik z dnia 22 lutego 2003 r. (Dz. Urz. Woj. Świętokrzyskiego z 30 kwietnia 2003 r. Nr 89, poz. 896 z późn. zm.) i uchwały Nr XXXIV/292/2017 Rady Miejskiej w Chmielniku z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie przeprowadzenia konsultacji dotyczących utworzenia nowego sołectwa wydzielonego z istniejącego sołectwa Celiny, dokonała podziału sołectwa Celiny i utworzyła w Gminie Chmielnik z dniem 1 stycznia 2018 roku nową jednostkę pomocniczą - sołectwo Celiny Nowe, nadając w § 2 uchwały statut temu sołectwu, stanowiący załącznik do uchwały.
W skierowanej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach skardze na powyższą uchwałę, w zakresie obejmującym statut sołectwa Celiny Nowe, stanowiący załącznik do uchwały, Prokurator Rejonowy w Busku-Zdroju zarzucił istotne naruszenie:
- art. 35 ust. 1 w zw. z art. 5a ust. 2 u.s.g. w związku z art. 7 i art. 94 Konstytucji RP poprzez podjęcie zaskarżonej uchwały z pominięciem przewidzianej procedury i niepoddanie projektu statutu społecznym konsultacjom z mieszkańcami tego Sołectwa w sposób, który powinien zostać uprzednio określony w uchwale Rady, a regulującej zasady i tryb przeprowadzania tych konkretnych konsultacji z mieszkańcami, podjętej na podstawie art. 5a ust. 2 u.s.g.;