Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 3 grudnia 2019 r., sygn. II SA/Ol 825/19

Pomoc społeczna

 

Dnia 3 grudnia 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędziowie sędzia WSA Marzenna Glabas sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant referent Małgorzata Gaida po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 grudnia 2019 roku sprawy ze skargi A. Ł. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", nr ."[...]" w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącej kwotę "[...]" zł (słownie: "[...]" złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia "[...]" wydaną z upoważnienia Wójta Gminy L. przez Zastępcę Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w L. (dalej jako: organ I instancji), na podstawie art. 3 pkt 11, art. 17 ust. 1 pkt 4, ust.1a, ust.1b, art. 20 ust.3, art. 32 ust.2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2220 ze zm., dalej jako: u.ś.r.), odmówiono przyznania A. L. (dalej również jako: strona lub skarżąca) świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad babcią, A. Z. Przedmiotowa decyzja została wydana po ponownym rozpoznaniu sprawy, bowiem uprzednio wydana decyzja organu I instancji z dnia "[...]" odmawiająca przyznania stronie świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej została uchylona rozstrzygnięciem Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. z dnia "[...]". W uzasadnieniu organ I instancji podał, że strona jest wnuczką osoby wymagającej opieki, legitymującej się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, wydanym na stałe. W wyniku przeprowadzonego postępowania ustalono, że strona nie podejmuje zatrudnienia ani innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania całodobowej opieki nad niepełnosprawną babcią i jednocześnie nie ma ustalonego prawa do emerytury, renty, renty rodzinnej z tytułu śmierci małżonka przyznane w przypadku zbiegu prawa do renty rodzinnej i innego świadczenia emerytalno-rentowego, renty socjalnej, zasiłku stałego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, zasiłku przedemerytalnego, świadczenia przedemerytalnego, świadczenia pielęgnacyjnego lub zasiłku dla opiekuna, o którym mowa w ustawie z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów. Wskazano, że osobą zobowiązaną do alimentacji w pierwszym stopniu jest syn osoby wymagającej opieki. Podano, że nie figuruje on w bazie wydanych orzeczeń Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w O., mimo że na podstawie orzeczenia Obwodowej Komisji Lekarskiej z dnia 6 grudnia 1996r. został zaliczony na stałe do trzeciej grupy inwalidzkiej. Organ I instancji uznał zatem, że nie została spełniona przesłanka art. 17 ust. 1a u.ś.r. Ponadto organ zaznaczył, że na podstawie załączonego do akt sprawy orzeczenia o niepełnosprawności nie da się ustalić od kiedy dana niepełnosprawność istnieje. W związku z powyższym, nie została również spełniona przesłanka zawarta w art. 17 ust. 1b u.ś.r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00